onsdag 15 november 2017

Öl i Hong Kong, söndag

Söndagen började verkligen i ett skönt söndagstempo. Flanerade på stan och njöt av tillvaron i största allmänhet. 26-27 grader och ingen fuktighet är helt perfekt enligt mig. Råkade möta en massa barn och ungdomar som sjöng och spelade blåsinstrument, det var skoj att se och lyssna på även om min kantonesiska har enorma brister.



När jag lyssnat färdigt gick jag till City Super IFC Mall beläget omkring 15 minuter från hotellet. En massa olika modebutiker men mitt sikte var inställt på matbutiken som även skulle ha en del dryck, i synnerhet då öl. Ölutbudet var inte gigantiskt men det fanns ändå en del intressanta inhemska sådana. Någon flaska konjak för närmare 42.000 SEK blev det dock inte. (undrar förresten hur god den blir om man blandar den med julmust?)



Efter att det var avklarat var det dags att ta det stora språnget och bege sig till andra sidan sundet, det vill säga Kowloon. Dit åkte jag förstås med Star Ferry, denna institution i Hong Kong som grundades redan på 1800-talet.



För bara två-tre kronor får man en kort liten tur över vattnet. Kom på mig själv att sitta och nynna på Till Havs med den store Jussi, ja det är sådant som händer. Jussi är och förblir den störste.



Väl på landbacken igen så gick jag i runt 45 minuter till dagens första pub, The Ale Project. Orkar man inte gå så kan man givetvis färdas med den utsökta metron, cykla, åka skateboard eller vad man nu föredrar att ta sig fram med.



The Ale Project öppnar 12 om söndagarna, minns inte exakt då jag var där men kring 15 skulle jag tro. Ett ganska litet ställe som var hyfsat populärt relativt tidigt på en söndag. Kände att det var läge att få i sig något i matväg, beställde en enklare rätt som lät god. Friterad kyckling fick jag plus en slags kaka med vaniljsmör. En udda skapelse som dock var helt ok. Åt upp allt vilket jag inte gör om det är något som smakar för svårt.



16 fatöl fanns det att välja mellan, de flesta från Hong Kong. Fanns även några flaskor men de fångade inte mitt intresse. Trevligt nog såldes ölen i olika storlekar, från 20cl till 2 liter.



Nöjde mig med tre öl iden minsta storleken. Inget av ölen var något som fastnade på näthinnan däremot gillade jag stället. Servicen var oklanderlig och stämningen trevlig.



Var lite orolig om jag skulle hitta till nästa ställe, Cheers The Tap Room men det visade sig att den nervositeten var onödigt. Ett par steg till höger från ytterdörren på The Ale Project så var jag framme.



Cheers öppnar 16:30 alla dagar så det var ett perfekt nästa stopp. Lokalen var större jämfört med The Ale Project, rent och snyggt var det men jag var den enda gästen under mitt besök som varade så länge som det tog att beställa och dricka en öl. Noterbart är att de 12 kranarna enbart innehöll produkter från Hong Kong.



Ölet var Lion Rock Expendables, en DIPA från Hong Kong med ganska bra tryck. Inte så fruktig utan mera åt det "råa" hållet med en massa humle. Alkoholen värmde. 86 HKD kostade en pint. (92 SEK motsvarar det)

När jag var klar med de två ovanstående ställena gick jag samma väg tillbaka ner till båten för att åka tillbaka till ön. Hade läst om ett ställe som låg vid kajen som skulle vara rätt bra, Beer Bay, men jag blev inte så imponerad. Utbudet var inte alltför intressant och stället tycktes vara en favorit bland skränande och berusade engelsmän. En snabb öl blev det innan jag flydde stället. Dessutom är jag inte van vid att dricka öl direkt ur flaskan.



Ett betydligt trevligare ställe är The Roundhouse Taproom som jag besökt under tidigare resor till Hong Kong. Riktigt lugnt var det en söndagskväll så servicen var riktigt bra, ja nästan lite väl personlig.



Fyra inhemska öl dracks, skönt nog gick de att köpa som halva glas. Ingen av dessa tillhör eliten i ölvärlden men det är ändå fint att kunna dricka helt ok lokal öl då man är ute på en liten helgutflykt.



Efter Roundhouse kände jag mig nöjd och belåten med dagen, en heldag återstod vilket jag lär skriva några rader om vid senare tillfälle.

Inga kommentarer: