torsdag 2 november 2017

Lördagsprovning med grabbarna

I lördags samlades grabbarna hemma hos mig för något som skulle visa sig bli en riktigt trevlig och ganska lång hemmaprovning. Normalt sätt släpper jag inte in djur innanför dörren men då alla inblandade trots allt är mer eller mindre civiliserade så var de välkomna innanför tröskeln.



Som välkomstöl blev det en flaska Cantillon Mamouche. Årgången var 2015, det smakade riktigt bra med en hel del fläder kvar i både doft och smak. Inte ofta Mamouche dricks så det var kul att plocka fram en sådan ur gömmorna.



En annan Cantillon, nämligen Iris från 2007 smakade inte alls dumt den heller. Var lite orolig för flaskans status men den oron visade sig vara obefogad, skönt det. Cantillon är ett bryggeri som typ alltid levererar.

Under åren har jag samlat på mig några årgångar av North Coast Old Stock Ale för en framtida vertikalprovning. Nu när vi var några stycken så kändes det vettigt att prova några av dessa. Årgångarna som provades var 2009, 2012, 2013, 2015 och 2016.



Vi var nog ganska så överens om att 2012 var den årgång som var den bästa. Något som var utmärkande för samtliga var att de dolde den relativt höga alkoholhalten på ett bra sätt.

En variant av Old Stock som var strået vassare än ovannämnda var North Coast Old Stock Cellar Reserve (Rye Whiskey Barrel) Flaskan var inte helt gratis då den köptes på Systembolaget förra året, 179 spänn för en halvliter men som tur är smakade ölet gott. Tänk vilken tur man kan ha ibland!



20 öl hade jag skrivit upp som skulle vara med på den "officiella provningen", sedan hade jag även plockat fram några bonusöl, matöl samt öl som blev extra bonusöl. Som om inte det skulle räcka så hade grabbarna med sig öl. Whisky och rom slank också ner så stämningen var glad och blev gladare under hela loppets gång.

Anders, Richard och Tom hade med sig några goda öl från Mikkeller San Diego. Av dessa var Mikkeller San Diego/Stigbergets Stiggy Pudding den godaste. Skönt juicig och med fina dofter och smaker av framförallt mango och ananas. Trevligt samarbete mellan två bryggerier som jag verkligen diggar.



De hade även med sig en Port Brewing 11th Anniversary som inte heller den gick av för hackor. Mitt förråd av IPA/DIPA var dåligt så det var helt perfekt att de hade med sig sådana. För inte kan man väl bara dricka surt och svart under en kväll? Inte vet jag, kranvatten finns det ju alltid om inte annat.



Apropå Tom så måste Struise Black Damnation XVIII-Major Tom nämnas. Flaskan köpte jag på Beergium för inte så många veckor sedan. Dyr men god blev en snabbt konstaterande av det ölet. Söt med whisky, lakrits, rostad malt och värmande alkohol.



Från Beergium inskaffades också ett par Brekeriet som jag tidigare inte hade stiftat närmare bekantskap med, Brekeriet Wakatu och Brekeriet Criss Cross. Båda två var bra men inte bryggeriets allra bästa. Dock är det alltid kul att presentera en Brekeriet eller två som ingen av vännerna tidigare sett.



Maten för dagen blev Carnitas med lite tillbehör. Är väldigt förtjust i det då det både är enkelt att fixa till och så smakar det så gott. Det mesta tog slut så gästerna tycktes också vara nöjda och belåtna. (fläsk i alla dess former är något som jag äter med stor förtjusning)



Lite senare på kvällen blev det olika ostar, rökta korvar samt skinka. Snacks fanns förstås också och på aftonens final blev det korv med bröd för den som ville ha det innan hemfärd mot respektive destination.

Jonas hade med sig öl från främst olika svenska småbryggerier samt även en Innis & Gunn Vintage som faktiskt var helt drickbar. Brukar verkligen inte vara förtjust i deras öl men Vintage var som sagt ok.



Många öl blev det, både sådana som druckits förut men även många nya. Då kvällen summerades kunde jag efter ytterst noggranna och omfattande matematiska beräkningar komma fram till att det blev 39 nya öl för min del. Att nämna alla orkar jag förstås inte men några till blir det allt, ännu blir ni inte av med mig.

Förra året köpte jag fyra olika Dugges Barley Wine som legat på olika romfat. (de köptes från Beergium) Dugges Barbados 2000 smakade inte så bra, udda kemiska toner i den men de övriga var helt ok. (känns som att det har blivit en väldig massa Dugges den senaste tiden, kul det)



Två öl i helt olika stilar men som var riktigt goda var Prairie Apple Brandy Barrel Noir och Weyerbacher Riserva. Särskilt sistnämnda var en kul surprise som det heter på utrikiska. Int hade jag druckit något från dem förr men det gör jag gärna igen. Att Prairie gör bra grejer visste jag sedan tidigare.



En riktigt bra dag/kväll var det. All inredning höll och något blodvite uppstod ej vad jag kunde se så jag antar att vi med god marginal höll oss inom lagens gränser. (än så länge har det i alla fall inte inkommit någon stämningsansökan)

Stort tack till alla inblandade för sällskapet och för alla goda öl som det så generöst delades med av. Detta må göras om som det så vackert heter.

1 kommentar:

fajanen sa...

Och stort tack till den utmärkte värden som tog hand om oss och fyllde oss med massa god mat och öl.