onsdag 1 november 2017

Lång och rolig dag i Köpenhamn och Malmö.

Efter en helg med inte alltför mycket sömn blev det ännu mindre sömn natten mot måndagen. Anledningen till det var att en hyfsat tidig flight till Köpenhamn skulle tas.

Det är sannerligen inte varje måndag jag flyger till Köpenhamn för att dricka en öl eller två. Warpigs öppnar 11:30 och ungefär 40 minuter efter landning satt jag med första ölet. Ensam var jag inte då den gode Tom redan var där då han åkte till Köpenhamn redan på söndagen. (är man törstig så är man)

På Warpigs var det som vanligt väldigt lugnt tidigt på dagen, ett tag var vi ensamma gäster i en halvtimme eller så. Som alltid har de trevliga öl att välja mellan, främst egna men även några gästöl.

Bland de sistnämnda märktes en väldigt god Monkish Vocabulary Spills. Monkish kan verkligen göra goda och fruktiga DIPA, denna var inget undantag.

Av Warpigs egna öl provade vi åtta olika, tendensen var tydlig, både Tom och jag föredrog deras APA/IPA framför deras kölsch, brown ale och amber ale.

När vi skulle avrunda hade det trillat in några andra gäster men det var verkligen inte full fart. En bra sittning var det, Warpigs är alltid värt ett besök eller två.

Tom skulle kika på den allsvenska matchen mellan Malmö och AIK men innan vi åkte över sundet hade vi tid att besöka Taphouse. Taphouse är inte världens mest insuttna och mysiga ställe då det är väldigt modernt med bland annat en elektronisk tavla som visar det aktuella utbudet på fat. Öl har de dock, nämligen 61 kranar.

Det är bra att alla ställen inte ser likadana ut även om jag i 9 fall av 10 föredrar ställen som gärna får vara lite luggslitna men med en stor själ.

En bra sak med Taphouse är att ölen går att beställa som smakprov. För oss som gillar att prova många olika öl kan det inte bli bättre.

Under vårt ganska korta besök hann vi evaluera 14 nya öl. Det blev en mix av lite av varje men som nästan alltid var det de välhumlade ölen som var de godaste, särskilt då  HaandBryggeriet/Stone/BrewDog Inferno.

Tempot var högt, vi var i Malmö lite senare än beräknat men trots det blev det ett snabbt besök på BrewDog i Malmö, särskilt för Tom som skulle gå på nämnda match. Jag får passa på att gå och se några matcher nästa säsong nu när BP tagit klivet upp igen.

På BrewDog blev det två öl, Siren/BrewDog Clerkenwell Cookie Dough var lite för söt för min smak. Fierce Beer/BrewDog Aberdeen Very Big Moose var bättre men långtifrån den godaste Imperial Stout som hamnat innanför västen.

När ölen var avklarade gick jag till mitt rum utan fönster på Scandic St Jörgen. Rum utan fönster har jag bara haft en gång tidigare på ett hotell, då på Novotel i Beijing. Den gången fick jag bed bugs som kliade som bara den. (charmiga små kamrater)

Tänkte bara ta en kortpaus för att sedan gå och äta innan vi skulle ses på Malmö Taproom men det kolsvarta rummet gjorde att det blev en rejäl tupplur på två timmar. Mörkret kombinerat med sömnbrist och några droppar öl gjorde att det blev som det blev.

Aningen sömndrucken hastade jag snabbt iväg till mitt absoluta favoritställe i stan och ett av de klart bästa ölställena i hela riket. Malmö Taproom är verkligen ett himla förtjusande ställe.

Tom och några andra busar anslöt och vi hade en riktigt trevlig kväll trots att det inte blev mer än 2.5 timmar innan de stängde.

Jag är verkligen glad över att äntligen ha smakat Malmö Limpic Stout, årgången var 2016. Väldigt drickvänlig med en väl dold alkohol. En sådan där öl som jag gärna skulle ha ett gäng av hemma.

Det blev en del smått och gott innan vi tog en taxi (ja vi hade bråttom) till Bishops Arms Gustav Adolfs Torg där några sista skärmsläckare avnjöts. Bland annat två olika Dugges som missade på Bishops i Sundbyberg veckan innan, Dugges the Standard och Dugges Single Simcoe. Bägge två stabila Session IPA.

Tisdagen var seg, hade en sen flight hem från Kastrup så jag återvände till Köpenhamn efter att ha sagt hej då till Tom som skulle flyga från Sturup.

Ölformen var verkligen inte på topp men jag ville se det nya stället Skaal där endast en estnisk IPA mäktades med. (Öllenaut/Craft Republic Väike Raidur)

Ett ganska stort ställe med en liknande elektronisk tavla som på Taphouse. Jag var klart äldst av de få andra gästerna som tycktes vara studenter i 25-årsåldern.

Dagen bjöd på lätt regn men trots det ägnade jag en 3-4 timmar åt att knalla omkring i ett lugnt Köpenhamn. Innan tåget till flygplatsen togs besöktes ett tomt Mikkeller Bar Viktoriagade där en Monkish Glamour, Glitters and Gold avnjöts.

En kul måndag var det och en desto segare tisdag. Inte mig emot att göra något liknande igen då tillfället ges.