måndag 4 september 2017

Härlig sittning på Malmö Brewings Taproom

I slutet av augusti var det återigen dags att flyga till det fagra Skåne, siktet var inställt på Brewskival i Helsingborg men till Skåne åker jag inte utan att besöka Sveriges i särklass bästa bryggeripub, Malmö Brewings Taproom.



Sagt och gjort, en natt på Scandic City i Malmö bokades och Eddan, Eirik och jag var framme på rummet vid 16-tiden. Ganska så omgående styrde vi våra steg mot nämnda Taproom.



Var ett år sedan mitt senaste besök så det var verkligen härligt att vara tillbaka. Utbudet var som vanligt väldigt bra, 41 av de 42 kranarna var igång. 16 av ölen var egna skapelser.



13 av de egna ölen dracks, det handlade om flera olika stilar och öl av olika klass. Rent generellt var ölen rena och fina, godast var deras IPA, Malmö Simcoe Lightning som var färsk, balanserad och fint fruktig.



Jag gillade även Malmö Ruby SoMa lite extra. En trevligt fyllig Amber ale som hade en fin mix av malt och humle. En öl som var väldigt udda var Malmö Floridots. Söt och syrlig med en smak som påminde mycket om gatorade. Ganska läskande men inte mycket till öl var vår samlade bedömning.



Vi blev sittandes ganska länge så det beställdes in mat, en BBQ Platter som var alldeles strålande bra. Den innehöll brisket, baby back ribs, pulled pork, kyckling, köttfärslimpa med bacon och hemmagjord korv plus olika tillbehör. Väldigt mätta blev vi, såpass att vi blev tvungna att lämna lite mat.



Hemmagjord öl och hemmarökt kött, ja kan det bli så mycket trevligare?  Som vanligt var servicen och bemötandet av högsta klass. Det är verkligen illa att vi inte har ett lika bra ställe i Stockholm, gissa om jag skulle vara stammis?



Riktigt nöjda och glada var vi med besöket. Innan vi lunkade vidare passade vi på att fylla en growler med Malmö Halfway2Cashmere.



Tänk den dagen då man kan gå hem från sin bryggeripub med öl som är starkare än 3.5%. Vore kul att få uppleva det innan det är dags för ålderdomshemmet.

Ett sista stopp på Bishops Arms Gustav Adolfs Torg mäktade vi med innan det var läge att återse hotellrummet. Helt klart en av de bättre Bishops Arms enligt mig.

Denna gången delade vi på två öl från Höganäs Bryggeri och en från det för mig okända nanobryggeriet Northern Light Brewery Luleå.



Northern Light Saison Bouleau var udda, i ölet finns det lite björksav. Drickbar men inte så mycket mera än så enligt mig.



De två ölen från Höganäs var ok utan att lämna några direkta avtryck.

Väl på rummet hade vi en liten ölprovning innan vi sa adjö till en i högsta grad förnöjsam torsdag.



Inga kommentarer: