onsdag 12 april 2017

Mitt första besök på nya Mikkeller Bar Stockholm

Förra torsdagen fick jag äntligen tid/möjlighet till att besöka nya Mikkeller Bar i Stockholm som öppnade lördag 25/3. Den tidigare baren stängde i slutet av augusti 2015, precis som den gamla ligger den nya Mikkeller på Östermalm, närmare bestämt på Brahegatan 3-5.



Jag har ingenting emot lite spridning av ölställena i Stockholm, allt behöver verkligen inte ligga på Södermalm även om jag förstås inte har något emot den trevliga stadsdelen. På den gamla Mikkeller trivdes jag så det var helt klart en efterlängtad nypremiär. Ju fler bra ölställen i Stockholm desto bättre.

Något som direkt noterades var att baren kändes mer hemmahörande i Köpenhamn än i Stockholm då det är en halvtrappa ner till baren som gäller. Lokalen/baren var förstås väldigt fräsch men inte så stor som jag hade trott. (hade hört att den skulle vara ungefär dubbelt så stor jämfört med den gamla)

Innan jag lämnade för dagen gick jag på herrarnas som låg bakom hörnet och det var först då som jag insåg att där fanns det ett rum till med fler platser, ja någon Sherlock Holmes det blir jag då aldrig. Att baren var större än den gamla stämde.



Ölutbudet var klart stabilt, 24 stycken olika fatöl att välja mellan, de fem första ölen var olika husöl. Servicen var oklanderlig och mycket bra, bland personalen märktes några gamla bekanta ansikten.

Är man ute på egen hand för att evaluera några öl så är det förstås perfekt att kunna välja lite mindre glas, det är verkligen något som jag alltid uppskattar. Fyra öl blev det, Brekeriet Lick My Bub, Brewski Snoutjuice, Mikkeller SpontanPear och Örebro Brygghus Vips Pilsner. Samtliga höll måttet men godast var päronölet från Mikkeller. (även om den inte smakade så mycket päron)



Var där nästan direkt efter öppning klockan 16:00 på torsdagen så någon trängsel var det inte även om det hela tiden droppade in folk. Kul att se en del "kostymnissar" också, inte alltid man gör det på schyssta ölställen.

Nästa besök lär säkert bli längre, då är det inte alls omöjligt att det även blir att mumsa på lite smörrebröd då chansen till det ändå finns.

Av någon anledning glömde jag bort att ta några bilder på inredningen och lokalen (förutom baren), nå kanske nästa gång?

Inga kommentarer: