onsdag 23 november 2016

Öl i Singapore, söndag

Lördagen var som bekant lång och innehållsrik då hela sju olika ölställen besöktes. Visste redan på förhand att söndagen skulle gå i lugnets tecken, inte minst med tanke på att en tidig uppgång hägrade på måndagen.

Nå, lunch är ju aldrig fel att äta och efter att ha ätit en del asiatiskt tyckte jag att det skulle vara gott med en bit pizza. Som av en slump råkade jag veta att Nickeldime Drafthouse hade både öl och pizza, ett givet mål med andra ord.



Det gick lekande lätt att ta sig dit med den förnämliga metron och sedan gå i runt fem minuter. Perfekt nog ingick en mobiltelefon med gratis lokalsamtal och fri surf i rumspriset under besöket i Singapore. Vid minsta osäkerhet om kursen var den rätta eller ej var det bara att gå in på Google Maps och kolla läget. Tiden då man stod och fipplade med en stor karta känns väldigt avlägsna.

Nickeldime var även det ett ställe som det inte var svårt att inte tycka om. 15 fatöl fanns varav några från Lerviq. En liten del med flasköl fanns också, antingen kunde man köpa med sig eller dricka på plats.



Det var verkligen söndagstempo i salongen, riktigt lugnt och behagligt. Servicen var i vanlig ordning mycket trevlig och priserna var de gamla vanliga för att vara Singapore. Helt klart ett ställe som det är värt att besöka om man har vägarna förbi.



Då jag var klar på Nickeldime kom jag på den kloka idén att promenera tillbaka till hotellet, något som tog en timma. Vill man inte dricka öl hela tiden så finns det på många ställen automater där det bara är att köpa det man är sugen på en. Behövs verkligen med tanke på värmen och fuktigheten i Singapore.



Promenaden var svettig så lite paus på rummet var inte helt fel innan eftermiddagens ställe, det sista nya stället i Singapore för denna gången. Vad kan man säga om Level33? Ett ganska så stelt ställe med lite "finare" folk jämfört med vanliga barer, ja eller hur man nu ska uttrycka sig.



Priserna var höga men utsikten från världens högst belägna bryggeri var verkligen förtjusande. Vet inte om stället har någon dresscode, det fungerade fint med shorts och sneakers. (i alla fall i själva bardelen)



Väl nere på jorden traskades det omkring ett tag innan det blev ett kortare avslutande besök på Brewerkz, stället som jag fattade tycke för på fredagen.



Ett par öl intogs, Brewerkz Honey Apricot Ale och Brewerkz XIPA. Av dessa tyckte jag mest om den sistnämnda som lustigt nog även var det godaste inhemska ölet som jag drack under helgen i Singapore. Fräsch och välhumlad med apelsin, mango, karamell och lite ananas. Söt och bitter avslutning. 3.7/5 blev mitt betyg. Lite lustigt nog kostade de bägge ölen lika mycket.



Inför resan hade jag skrivit upp 14 intressanta ölställen att besöka, hann med 12 av dessa så ger mig själv fyra humlekottar av fem i betyg, inte illa. Något som noterades är att på flera ställen fanns det dansk öl på fat från småbryggerier (inte bara på Mikkeller) samt även norsk. Det enda svenska som jag såg var alkoläsk, förlåt cider på flaska. Annars dominerade de amerikanska ölen helt klart.

Ölpriserna var ungefär som hemma, vissa ställen lite billigare och andra lite dyrare. Tyvärr hittade jag inga intressanta inhemska öl på flaska att köpa med mig hem. Det känns som att ölboomen i Singapore precis startat, de allra flesta ställena som jag besökte var inte många år gamla. Undrar hur det ser ut om säg fem år? Kanske kan vara värt att åka förbi och kolla?


Inga kommentarer: