torsdag 27 oktober 2016

Några öl i Nürnberg

Förra helgen (lör-mån) tillbringades i Nürnberg, en stad som jag tidigare inte besökt. Vi kom fram rätt sent på eftermiddagen men hann ändå uppfatta att det tycktes röra sig om en vacker stad, ja i alla fall innanför den imponerande stadsmuren.



Planen för kvällen var förstås att fylla på med mat och några öl. De två första ställena som vi gick in på var helt fullsatta men på Nürnberger Alm fanns det ett ledigt bord för två. En väldigt god schnitzel beställdes in liksom några öl.



Två dugliga veteöl dracks, Lindenbräu Gräfenberg Weizen och Gutmann Hefeweizen. Tyvärr var dunkeln Landwehr-Bräu Rotfränkisch tam och lite för söt för min smak.

Stämningen på Nürnberger Alm var mycket folklig och munter. Då en av gästerna råkade tappa ett glas så började nästan genast samtliga andra gäster att sjunga en sång som jag tyvärr inte fattade mycket av, ja faktiskt ingenting fattade jag men kul det var det. Trots att det var fullsatt så var servicen bra, engelska talades.



En riktigt lugn och behaglig lördag blev det, efter några rumsöl (tog med några hemifrån) var det nattvila.



Anledningen till att det åktes till just Nürnberg är att vi inte besökt staden tidigare och att vi ville gå på fotboll i den tyska andraligan, Zweite Bundesliga. Fotbollsarenan låg ungefär en timmes promenad från vårt hotell, Holiday Inn. Biljetter köpte vi på plats.



Hemmalaget 1. FC Nürnberg besegrade gästerna Hannover 96 med 2-0 i en rätt så underhållande match. Något som är trevligt med Tyskland och fotboll är att det är mycket ovanligt med bråk och stök i samband med match. I söndags var det hur lugnt som helst trots att en del tycktes dricka en hel del öl både före och under matchen.



Precis som kvällen innan visade sig vara fullt inne på Nürnberger Altstadthof men på stället som låg på andra sidan gatan, Hüttn' fanns det plats. Hüttn var ett ganska så stort ställe som liknade ett äldre värdshus med rustik inredning. Trots att det var söndagkväll var det mycket folk. Vid bordet bredvid satt tre äldre gentlemän och tittade på gamla mynt och sedlar samtidigt som de drack några öl. Överlag var stämningen mycket lugn och behaglig, det gick utmärkt att prata med normal samtalston.



Även här blev det en schnitzel, ja det är svårt att låta bli då man är i Tyskland. Smått sensationellt var det några som drack vatten men för vår del blev det förstås några öl. Pyraser Kellerbier, Kapuziner Weissbier Kristall-Weizen, Neder Schwarze Anna och Nikl-Bräu Weisse Eule Helles Hefeweissbier. Samtliga öl var schyssta men kvällens vinnare var det sistnämnda veteölet som var trevligt uppfriskande.



Efter att ha tagit en kortare kvällspromenad blev det lite slappande på rummet. Av bara farten råkade jag dricka min öl nummer 8000 som blev Zirndorfer Kellerbier (köptes i en kiosk vid centralstationen i Nürnberg). Det var inte den godaste Kellerbier som jag druckit men den var inte heller dålig.



En skön liten resa som gick i lugnets tecken. Nürnberg gav helt klart mersmak, särskilt med tanke på att Bamberg ligger i närheten. Jag skulle inte ha något emot att återvända men då under våren eller sommaren. Tyskland är ett land som ligger mig varmt om hjärtat. Zum Wohl!



Vi flög till Nürnberg med Lufthansa via München. Kan inte säga att jag blev förvånad av maten i Lufthansas Senatorlounge på Nürnbergs flygplats, sauerkraut och Nürnberger Rostbratwurst. Riktigt, riktigt gott vill jag lova. Den alkoholfria Becks smakade dock förfärligt. Jag hoppade över ölen med alkohol, på fat fanns det i loungen Löwenbräu Original och Franziskaner Hefe-Weissbier.


Inga kommentarer: