onsdag 31 augusti 2016

Porskamp mellan Qvänum och Närke.

I juli beställde jag några öl från Systembolagets lokala sortiment. Bland flaskorna fanns Qvänum / Närke Pors o Tvärs liksom Närke / Qvänum Pors o Tvärs. De bägge ölen är ett kulturellt och historiskt samarbetsprojekt där respektive bryggeri bryggde ölen efter samma recept. De båda flaskorna var på 50cl och de kostade 42:90 per styck.



Utseendemässigt var ölet från Qvänum mörkare och dess skum hade även det en mörkare ton. Skummet i Närkes version var lite gräddigare.



De bägge ölen var hyfsat lika men det fanns skillnader både i doft och smak. Ölet från Qvänum doftade mera, särskilt då pors och något som jag tyckte påminde lite om "kanel". Närke var mildare.



Även i smaken var det likadant, ölet från Qvänum var mera kryddigt medan Närke var lite mera maltig. Tyckte också att Närke bjöd på en dos parfym som jag inte hittade i Qvänums variant.



Tycker att bägge ölen var klart godkända. Är inte sådär vidare van vid att stifta bekantskap med pors men det funkade bra i bägge ölen. Pors, är det bara jag som tycker att det påminner lite om mint, eller är det kanske en gnutta kanel? Har lite svårt att bestämma mig, förvirrat som vanligt med andra ord.

Ett kul samarbete mellan Qvänum Malt & Malt och Närke Kulturbryggeri, två bryggerier som jag tyckt om sedan deras respektive födsel.

Inga kommentarer: