onsdag 23 mars 2016

Öläventyr i USA, dag 7, Portland.

Onsdagen i Portland började med att vi inte kunde annat än konstatera att regnet det mer eller mindre öste ner. En slö start på dagen blev det med en enkel frukost på rummet.

Dagens första mål var Cascade Brewing Barrel House. Det stället låg på andra sidan floden, runt 25 minuters promenad från hotellet men då vädret var så blött bestämde vi oss för att ta en taxi. Är man tre och delar så är det både prisvärt och förstås synnerligen bekvämt att åka taxi.



Klockan 12:00 öppnade de, vi var sena då vi var framme först 12:05. Inne i lokalen fanns det inga andra gäster förutom våra resekamrater Jerry och Uffe som hade smugit upp till Portland en dag före oss.



Öl från Cascade har jag druckit tidigare, främst under SF Beer Week/Sour Sunday men även köpt med några flaskor hem från tidigare resor till San Francisco. Överlag har jag alltid gillat deras öl så det kändes inte helt fel att sitta hos dem i deras fräscha lokal i Portland.

På fat hade de närmare 30 öl, en massa som jag inte hade provat tidigare så det var bara att sätta igång och beställa in småglas av det mesta. När krutröken lagt sig och det hela var över hade jag till min stora glädje provat 22 nya Cascade.



Det mest fantastiska med de 22 ölen är att det bara var en som jag inte riktigt gillade, Cascade Secret Agent Orange som tyvärr hade en ton av smör. Annars höll de olika ölen stabil klass, till topparna hörde Cascade Oaked Kriek 2016 som var riktigt sympatisk med körsbär, fat och funk. En annan goding var Cascade Sang Royal som kändes vinös och rätt elegant.



Att sitta och prova såpass många "suröl" kan vara lite jobbigt för smaklökarna men jag upplevde att det inte var några problem. (förmodligen är jag för galen för att fatta bättre) Det godaste av samtliga provade öl var Cascade Blackcap Raspberry som var väldigt läskande och med härliga toner av hallon. En riktig höjdare som jag mer än gärna provar igen.

Under de timmar som vi satt på Cascade var det få andra gäster, älskar verkligen att vara ute på resa då man kan börja dricka öl tidigt på dagen. Hemma i Sverige är det inte riktigt samma sak. Servicen var korrekt och informativ. Den unge mannen hade järnkoll på oss och frågade då vi skulle betala om alla vi ha en egen nota på det som var och en beställt? Javisst, varför inte? Min lilla räkning blev som följande:



Ett härligt ställe Cascade Brewing Barrel House, återvänder hemskt gärna vid tillfälle. Ville man kunde man köpa med sig flaskor men denna gången hoppade jag över det. Egentligen borde resten av dagen ägnats åt ja jag vet inte vad men är man i Portland så är man. Varför inte knalla över till Hair of the Dog Brewing Company?



Knappt 10 minuter var det mellan de två ställena. Hair of the Dog grundades 1993 och är kända som en av de stora pionjärerna i ölvärlden. På Hair of the Dog var det lite mera folk än på Cascade men ändå rätt lugnt. Deras lokaler var mera välanvända men helt ok.



10 öl fanns på fat liksom ett par cider. Även en del flaskor. De provade fatölenV var överlag stabila med Hair of the Dog Blue Dot Double IPA och Hair of the Dog Fred from the Wood som de två som stod ut mest. Förstnämnda färsk och välhumlad med ananas, mango och lite ananas. Sistnämnda åt det söta hållet med främst bourbon och torkad frukt.



På vägen till bekvämlighetsinrättningen kunde jag inte annat än att stanna till och titta på en flaska av den mytomspunna Dave, så nära men ändå så långt borta. Tyvärr var priset för en flaska lite över min budget då den kostade 1500 USD. Enligt uppgift var det en svensk som tidigare i år slog till och köpte två flaskor.



Det var inte bara den minst sagt intressanta flaskan som noterades utan även ett diplom med välkänd design.



Tur att det fanns några andra flaskor att köpa som var lite mera jordnära i prissättningen. Jag slog till och bjöd oss på en flaska Hair of the Dog Pannepooch Reserva som kostade 20 USD. Det visade sig vara en härlig öl att sippa på. Rätt len och med mycket bourbon, lite frukt, malt och värmande alkohol.



Hair of the Dog Michael som också köptes på flaska (tack Eirik) var bra men inte fantastisk. Den kändes rätt mild med en behaglig syrlighet och körsbär.

Inte illa att på samma dag ha besökt dessa två ställen, fick jag bara välja ett av dem så skulle jag trots allt välja Cascade då jag tyckte att deras öl var lite mer intressanta. Fast för Hair of the Dog kommer jag alltid att ha en stor respekt, de har betytt så mycket för ölrevolutionen.

Tanken var att ta lite paus på rummet, men en timma blev till två och sedan kände vi alla att vi inte orkade ut något mera. Istället blev det några rumsöl i all enkelhet.

Många IPA blev det....

Inga kommentarer: