måndag 28 mars 2016

Öläventyr i USA, dag 12, LAX och flyg hem.

Måndag 14/3 innebar hemresedag. Någon öl blev det inte på rummet innan avfärd utan vi tog det rätt lugnt i största allmänhet då vi hade gott om tid då flighten hem hade avgångstiden 15:15.

Vi ville dock vara ute på LAX i god tid då jag gärna ville hinna med att besöka den fina loungen som Star Alliance har på flygplatsen. Det har sina fördelar med att ha guldkort på SAS, med ett sådant kommer man alltid in i Star-lounger så länge som man har ett boardingkort för det aktuella dagen.



I loungen fanns det en hel del ätbart liksom en massa olika drycker. (bland annat champagne och olika spritsorter) Ölutbudet var dock inte imponerande, nä ännu har jag inte besökt någon lounge som imponerat med sitt ölutbud. Tyvärr är det fortfarande alldeles för många som anser att viiiiiiin är det fina att dricka i lounger och då man flyger. Om någon känner till en lounge med ett bra ölutbud så hojta gärna till, vore kul att veta.



Jag nöjde mig med att dricka vatten, juice samt en skvätt Baileys som jag inte hade druckit på många år. Snacka om söt dryck, ja det är nog lika bra att hålla sig ifrån sådana drycker.



Flygresan den var historisk, det handlade nämligen om SAS första flyg någonsin från Los Angeles till Arlanda. Innan boarding höll SAS koncernchef, Sveriges USA-ambassadör liksom ett par direktörer för flygplatsen, LAX, tal. Alla passagerare blev bjudna på tilltugg, tårta och dricka innan avresan.



Det var en riktigt kul upplevelse. Även ombord i luften pratade pursern längre än normalt då hon berättade om det historiska ögonblicket.



Sitta 10 timmar i ekonomiklass är inte det roligaste i livet men med Wifi och några tupplurar gick det i alla fall ok. Resans sista öl dracks, Mikkeller The Cloud Hopper som är speciellt framtagen för SAS. Ölet är en APA och den smakade småtrevligt. 70 kronor kostade en burk, en Carlsberg kostar 50 så i min värld är det ingen tvekan om vilken som är mest prisvärd.



Det här var det sista "dagboksinlägget" från resan. Var länge sedan jag upplevde en skrivlust som jag haft efter resan. Riktigt kul har det varit att med färskt minne skriva några rader om varje enskild resedag. En väldigt härlig resa var det, allt gick precis som planerat. I början kändes det som en väldigt lång resa men dagarna de går fort då man är helt ledig och kan göra som man vill.

Tanken är att leverera ett sista inlägg med några avslutande meningar och lite nördig ölstatistik, det måste ju vara något som älskas av alla.

Inga kommentarer: