fredag 19 februari 2016

Binny's Beverage Depot - Lincoln Park, Chicago.

Ett problem med att resa till USA som i alla fall jag alltid drabbas av är att det alltid vaknas alldeles för tidigt, särskilt efter den första natten. Gick och la mig lite efter midnatt och vaknade klarvaken före 05. Någon stor öldrickare tidigt på morgonen är jag inte och kommer förmodligen aldrig att bli så det är inget alternativ för min del att dricka öl tidigt på morgonen.

I dylika situationer finns inget annat att göra än att ligga och lyssna på musik, fundera över Donald Trumps frisyr eller något liknande. En tidig morgonpromenad är inte heller det fel, en sådan gjordes till det närbelägna Cloud Gate, eller The Bean som den också kallas. Onekligen en häftig pjäs som tål att ses igen även fast man tidigare varit på plats och snokat. Fördelen med att vara där tidigt på morgonen är att man nästan får vara ensam.



När klockan väl hade blivit runt 10 och frukosten avklarad möttes vi alla upp och tog en gemensam droska (i Chicago är taxi/Uber billigt) till ett ställe som jag med stor förtjusning besökte i oktober 2011, Binny's Beverage Depot - Lincoln Park. Det är ett stort ställe som säljer en massa olika typer av drycker, inte minst öl. Öppettiderna går inte att klaga på, mån-lör 9-21 och sön 11-18.



Alla var vi som små barn på julafton, ja det är faktiskt lite rörande att se vuxna män bli så förtjusta av shopping. Normalt sett är jag inte intresserad av shopping, Ullared och liknande ser jag som bland det värsta med mänskligheten. Men det är som sagt skillnad på shopping och ölshopping.



Utbudet av öl på Binny's är verkligen stort, hyllvis med en okända öl från främst Midwest men även en drös välkända amerikanska öl liksom ett stort utbud av utländska, främst europeiska.

Var någonstans ska man börja då man har ett så stort och intressant utbud av öl mitt framför nosen? Titta, där är öl från Fiftyfifty, där ser jag nya öl från Stone, öl från Bruery, Three Floyds....ja listan kan göras lång. Det är väldigt lätt att bli handlingsförlamad, särskilt då man bestämt sig för att ta det lugnt och bara har med sig en resväska.



Något som saknades var lite mera udda öl från lokala Goose Island. Det fanns öl från dem men då enbart vad som kan betraktas som standardöl.

Min taktik på ett dylikt ställe är att först scanna av hyllorna och fylla korgen med några öl som verkligen ser spännande ut. Sedan är det bara att ta ett par varv till. Trots det missar man alltid en hel del godbitar. Klassikern brukar vara att då man sitter hemma och kikar på resebilder så upptäcker man öl som inte noterades på plats. Vore man mångmiljonär så skulle man typ kunna köpa allt men frågan är hur charmigt det kan tänkas vara? Ett i högsta grad blygsamt köp blev det för min del.



Nu behöver man inte vara miljonär för att ändå ha råd med en öl eller två. Trots den starka dollarkursen är öl klart billigare i USA jämfört med gamla Moder Svea. Lite knäckande är det att fingra på ett sexpack Bells Two Hearted Ale för 11 dollar som man vet att man inte får med sig hem.



Nåväl, det är som det är. Det är omöjligt att köpa allt man vill. Noterbart är att det på detta Binny's även fanns en bardel där man kan avnjuta några kalla. Nu hoppade vi över det denna gången då vi skulle äta och dricka lunch på Goose Island - Clybourn som ligger ett par stenkast från Binny's.


Inga kommentarer: