tisdag 12 januari 2016

Ett besök Californian Weeks på Man in the Moon

Man in the Moon i Stockholm har under flera år börjat året med ett januaritema. Tidigare år har det bland annat handlat om IPA-festival och January Hop Madness. 2016 år är temat Californian Weeks som pågår 2-23 januari. Kalifornien har som bekant en mängd bryggerier av högsta klass. Har själv besökt Kalifornien tre år i rad, i mars blir det ännu en resa dit. Av någon anledning är det svårt att låta bli.

I förra veckan blev det ett besök på Månen tillsammans med några goda vänner. 30 olika kaliforniska öl fanns på fat under besöket. (totalt är det 50 olika öl under Californian Weeks, en del av dessa öl har aldrig tidigare funnits i Sverige). Förutom de kaliforniska ölen fanns det även möjlighet att köpa en kalifornisk fyrarätterstallrik med crab cakes, fish tacos, pulled beef och chicken wings.



Jag anlände lite tidigare än grabbarna så började i baren med en Stone 19th Anniversary Thunderstruck IPA som smakade alldeles utmärkt. Färsk med mycket grapefrukt, apelsin, lite karamell och en skön beska. Stone brukar för det mesta göra riktigt trevliga öl, denna rackare var inget undantag.



När övriga gänget anlänt satte vi oss vid vårt bokade bord och beställde mat. Självklart blev det en kalifornisk tallrik. Maten var riktigt god och mättande, jag gillar att äta så en tallrik var alldeles lagom för min del. Bäst på tallriken var i mitt tycke crab cakes och fish tacos.



Öl från ett bryggeri som man tidigare inte druckit något ifrån måste ju testas så en Mike Hess Crazias Vienna Cream Ale beställdes. Kändes rätt lätt och behaglig lättdrucken med småkakor, frukt, citrus och karamell.

Två öl som verkligen fångade mitt intresse var de två olika speciallagringarna av North Coast Old Rasputin. Rye Whiskey Barrel Aged liksom Wheat Whiskey Barrel Aged. Bägge två för första gången på fat i Sverige.



I mitt tycke var de båda riktigt goda där Rye Whiskey var den som smakade mest bourbon. Fast ska jag vara ärlig så föredrar jag trots allt den helt vanliga Old Rasputin. Det är inte alls ovanligt att jag brukar föredra originalet.



Föga förvånande blev det en bra och relativt lugn kväll. Jag har alltid gillat Man in the Moon, inte blir det sämre av deras olika teman som de kört i många år nu. Några trevliga öl från Kalifornien satt verkligen inte fel i den annars rätt småtrista månaden som för länge sedan fick namnet januari.

Inga kommentarer: