söndag 13 december 2015

Öl i Hongkong, fredag.


Min tanke var att börja fredagen i Hongkong med att besöka en ölbutik som fått bra betyg på Ratebeer, inte blev det sämre av att den bara låg runt 20 minuter från hotellet. Craftissimo heter butiken, den är belägen i ett rätt slitet och intetsägande shoppingcenter. Butiksnummer 166 var det som gällde.



Enligt Ratebeer öppnar de 11:00 men den korrekta öppningstiden är 12:00. Kan alltid vara värt att dubbelkolla då ett nytt ställe ska besökas. Prick klockan 12:00 kom det i alla fall en kinesisk "hipster" som visade sig vara innehavaren av butiken. En trevlig ung man som tycktes kunna en hel del om öl.



Butiken är liten, gissningsvis har de runt 100-120 olika öl. Många från USA liksom en hel del från Belgien och Danmark. Några från Omnipollo noterades också. Nu åker jag inte till Hongkong för att köpa Mikkeller eller Omnipollo (med all respekt) utan det var de lokala ölen som intresserade. Runt ett dussin olika sådana fanns det, köpte med mig hälften av dessa.



Priserna på Craftissimo var ungefär som hemma. I vanliga matbutiker kan man hitta betydligt billigare öl men då är förstås utbudet avsevärt sämre.



När jag handlat färdigt knallade jag över till nyöppnade Kowloon Taproom. (de öppnade veckan innan). Fick tips om det stället kvällen innan på The Roundhouse Taproom.



Även det visade sig vara ett litet ställe. Då jag anlände var det en del gäster som höll på att äta lunch, när de var färdiga blev jag den enda gästen. Det visade sig bli ett riktigt trevligt besök med mycket snack om ölmarknaden i Europa, i synnerhet då Sverige. Jag hade på mig en t-shirt från Närke Kulturbryggeri och berättade lite kort om dem. Grabbarna på Kowloon Taproom undrade om de möjligtvis kunde få ta in några öl från Närke. Hmmmm, tveksamt om det går var mitt svar.



12 kranar hade de med öl från Hongkong. Fanns även flaskor från lokala bryggerier liksom några stycken från USA, bland dessa märktes Dogfish Head 90 Minute IPA som kostade 90 HKD. (ca. 100 SEK)



Det var möjligt att beställa en provbricka för 150 HKD. Gjorde förstås det och kunde konstatera att de fyra ölen som dracks var helt ok med Gweilo IPA som den som utmärkte sig mest. Fräsch med mango, ananas och lite hö. Lättdrucken och med en medelkropp och beska. Inte fy skam att i Hongkong kunna dricka en god lokal IPA.



Då det var så schysst på Kowloon Taproom bestämde jag mig för att sitta kvar en stund och prova några flaskor. En öl som var riktigt god var Moonzen Kitchen God Honey Porter från det lilla nanobryggeriet Moonzen Brewery. Mycket espresso, en del aska och mörk choklad liksom en gnutta honung. Noterbart var att samtliga flaskor från Moonzen är numrerade för hand och att etiketterna var fina.

Innan jag skulle knalla vidare fick jag ett par glas som presenter och blev kallad med förnamn då jag gick. Kan redan nu avslöja att Kowloon Taproom blev mitt favoritställe i Hongkong.



Senare på eftermiddagen anlände resesällskapet från Taipei. Efter att de installerat sig på sitt hotell möttes vi på Hongkongön. Målet för kvällen var att besöka det högst rankade ölstället i hela Hongkong, The Globe.



The Globe visade sig vara fullsatt men efter tag fick vi ett bord för sex personer. Det var väldigt stimmigt och lite förvirrad servering. En del av fatölen var slut vilket förmodligen bidrog till att det var lite "kalabalik". På pappret hade 18 fatöl och drygt 100 olika flaskor. Priserna var ungefär som hemma, dock kändes en del av de importerade ölen ganska dyra.



Förutom några öl blev det även en Beef Burger som inte imponerade. Nä, The Globe kändes inte som en hit. Det var för mycket folk och för högljutt, ibland pallar man bara inte med det.

Det kändes skönt att ta en relativt tidig kväll och ladda batterierna inför nästa dag.

Inga kommentarer: