tisdag 8 december 2015

Julölsprovning

I lördags var det återigen dags för den traditionella julölsprovningen. Det är trevligt att samla grabbarna för några timmars trevligt umgänge och ölprovande. 


Till årets provning hade jag samlat på mig öl från olika resor liksom några öl som beställdes via nätet. Endast ett av ölen var från den ordinarie hyllan på Systembolaget. Tre av ölen skulle varit med redan på förra årets provning men då kunde jag inte hitta dem i röran som rådde i det gamla förrådet.

Vi började med en Haandbryggeriet Nissemor som köptes på Vinmonopolet i Trondheim i juni 2014. Småtrevlig öl med nötter, lite choklad, knäck och malt.



La Mère Noël köptes i Bryssel för en månad sedan. Innehållet var ungefär lika imponerande som det yttre, det vill säga högst mediokert. Sött med såpa, jäst och lite hö.



Sundbybergs Julöl 2015 är en IPA med apelsinskal. Det var det enda ölet som jag köpte direkt på hyllan på Systembolaget. Rätt frisk och helt ok med vissa inslag av nämnda apelsinen.



En annan norrman som köptes i Tromsö i juli 2015 var Berentsens Stelliger Divum Juleøl som var minst sagt potent med sina modiga 19%. Helt klart bättre än förväntad, söt men inte sliskig. Mycket torkad frukt och karamell. Avslutningen behagligt värmande.



Mikkeller Santas Little Helper 2012 (Barrel Aged Cognac Edition) var ett av ölet som skulle varit med redan förra året. Fanns mycket kokos i både doft och smak liksom lite choklad och ek. Av konjaken kände jag inte så mycket.



Amager Julebrygd 2013 var mild och med en lätt kryddighet. Fanns även lite karamell och malt. Aningen "avslagen".



Beer Studio X-Mas kändes småtrevlig och lättdrucken. Tydliga inslag av nejlika, lätt frukt och bröd.



Train Station Jingle B'ale var tyvärr något åt det tunna hållet. Lite kola och malt liksom diskreta toner av nötter. 



Mikkeller Winbic kändes inte det minsta "julig" men däremot var det en helt ok öl. En hel del druvor, funk, gräs och bröd. Bra syrlighet. 



Sist bland mina bidrag till huvudprovningen var en rackare som köptes i San Francisco tidigare i år, Prairie Christmas Bomb! En riktigt stabil öl som hade en hel del smaker och dofter. Främst choklad, kaffe och rostad malt men även en del kryddor och chili. Ölet kändes snällt och lättdrucket trots sina 11,5%.



Bonusöl är alltid trevliga, till julölsprovningen hade Eirik med sig några från Norge. Nya öl från Nøgne Ø provar jag mer än gärna. Nøgne Ø Rød Jul kändes färsk och välhumlad, stilmässigt rör det sig om en DIPA. En del citrus, ananas och småkakor.



Lervig Kringly Kris Brand Norwegian Juleporter var åt det tunna hållet med kanel, choklad och en gnutta kokos.



Sist av de så kallade julölen var Nøgne Ø Hvit Jul. Den kändes aningen parfymerad men i det stora hela ok. Koriander, såpa och lite nejlika tyckte jag mig känna.



Vår pallplats blev följande:

1. Prairie Christmas Bomb! 12
2. Nøgne Ø Röd Jul. 11
3. Mikkeller Winbic, Berentsens Stelliger Divum Juleøl. 10,5

Ytterligare några bonusöl blev det. En som utmärkte sig positivt var en IPA som jag nyligen köpte i Hong Kong, Moonzen Jade Emperor IPA. Nøgne Ø Imperial Stout (Whisky barrel edition) och Omnipollo Agamemnon Bourbon gjorde inte heller bort sig.




Helt klart en bra afton. 


Inga kommentarer: