måndag 9 november 2015

Delirium Café och Chez Moeder Lambic Fontainas

Cantillon stänger 17:00 så strax innan det knallade vi över till hotellet och dumpade de inhandlade flaskorna. Efter en enkel och medioker måltid på ett lokalt hamburgarhak gick vi in på ölbutiken De Bier Tempel för att inhandla några öl till rummet. De Bier Tempel har jag besökt flera gånger tidigare, stället är "turistigt" men de har många olika öl till helt ok priser (i alla fall jämfört med Sverige).



När vi handlat det vi skulle gick vi över till det närbelägna Delirium Café, eller dårhuset som jag brukar kalla det. Delirium består av flera olika barer med lite olika inriktningar. Vi valde att sätta oss på övervåningen, Delirium Hoppy Loft som är lugnare än den större lokalen i källaren där det alltid är fullt med gapande ungdomar som i vissa fall tycks helt ha missat det här med folkvett.



Utbudet på fat var för kvällen inte alltför spännande så vi nöjde oss med en varsin öl. En Almanac Golden Gate Gose blev det för min del. Tyvärr kändes den rätt blek, tunn med citrus, jäst och lite kryddor.



Är man i Bryssel så ingår det i protokollet att göra ett besök på Delirium men inte var det mig emot då vi lämnade och begav oss till ett i mitt tycke betydligt trevligare ställe, Chez Moeder Lambic Fontainas.


Då det var ovanligt varmt för årstiden satte vi oss utomhus, inne var det dessutom fullt så valet var onekligen givet. Utbudet på fat var stabilt men tyvärr blev min bild väldigt suddig. Människan är lat av naturen, så även jag så orkade inte gå in och ta ett nytt foto. Tut mir leid som man säger på tyska.



Flaskutbudet är fint med många trevliga suröl fast det har skett en hel del sedan mitt premiärbesök 2012. Borta är de allra exklusivaste ölen från Cantillon, priserna på det som finns kvar har gått upp en del. (att inte folk kan begripa att för kraftig inflation även är ett hot mot dem själva)

På Moeder Lambic blev vi sittandes en bra stund. Osttallrik och köttallrik beställdes till bordet, bägge klart dugliga även om jag smakat godare sådana.


De två ölmässiga höjdpunkterna var helt klart två Cantillon som jag inte provat tidigare, Cantillon Kriekenlambik och Cantillon Oude Lambik. Kriekenlambik var den godaste av de två. Väldigt läskande, helt utan kolsyra och med en massa körsbär, lite kanel och trevlig funk. Hur fint vore det inte att ha en balja hemma?


Cantillon Oude Lambik var också en sköning. Ingen kolsyra, druvor och funk i en fin balans. Undrar om jag någonsin igen kommer att dricka fem för mig nya Cantillon inom loppet av fem timmar? Blev som tidigare skrivet tre nya på Cantillon och sedan alltså två nya på Moeder Lambic Fontainas. 24/12 är ingenting jämfört med detta.

När vi kände oss klara så lommade vi iväg till hotellet där tanken var att beta av några av inköpen från De Bier Tempel. Det blev någon flaska extra men vad gjorde det då följande dag ändå skulle börja med en skön sovmorgon.



Rumsölen höll verkligen blandad klass, några vaskades t o m. Satan Gold kan jag inte rekommendera till någon. Däremot tycker jag att Brussels Beer Project Dark Sister var rätt intressant. En Black IPA som var mild men ändå tämligen smakrik.

En högst trevlig dag var det i Belgiens huvudstad. Nästa dag åkte vi till Antwerpen, mer om det i nästa inlägg.


Inga kommentarer: