söndag 11 oktober 2015

Några sista rader om SBWF 2015

Att jag gillar ölfestivaler är inget nytt. Det är ett perfekt sätt att prova en massa öl och ha roliga samtal med en sköna människor, både utställare och besökare. På något sätt känns det nästan lite familjärt då det lullas omkring i mässlokalerna. Vissa träffar jag bara varje höst i Nacka, ja en märklig ritual kan man nästan kallas det.



Något jag tänkt på under tidigare mässor i Nacka är att det skulle vara väldigt trevligt med en separat ölmässa utan whiskydelen och känslan av Finlandsfärja uppe i Hall II. Årets mässa liksom tidigare har visat att det numera finns många nya svenska småbryggerier som är med redan från början. Fler tillkommer dessutom mest hela tiden. Som lekman tycker jag att det borde finnas utrymme för en renodlad ölmässa utan en massa annat krimskrams. Det vore helt klart en dröm och så kunde ske.



Överlag var årets mässa klart lyckad, fokuset på nämnda småbryggerier var större än tidigare. Känslan var att det var fler besökare än tidigare som stod och pratade öl, särskilt då hos de mindre bryggerierna. Det är kul att ölintresset bara ökar och ökar. Vad jag kunde se var det väldigt få som var för berusade utan den stora majoriteten skötte sig galant. Minst sagt glädjande även det.



Enligt uppgift blev det nytt besökarrekord i år, något som jag inte alls märkte av. Tyckte framförallt att de bägge torsdagarna var lugnare jämfört med tidigare år. Den sista lördagen var det full fart, ja precis som det alltid är. Lördagar är definitivt ingen bra dag att gå på om man likt tjuren Ferdinand i lugn och ro vill njuta av de olika ölen.



Apropå njutning så hittade jag inte alltför många makalöst goda öl bland de runt 250 som jag hann prova under mässan. Kanske inte så konstigt då de riktiga topparna blir allt svårare att hitta efter att man provat fler än 6000 olika öl. Glädjande nog var det väldigt få öl som var direkt dåliga.

Ensam var jag nog inte om att sakna Elixir Wine och deras fina utbud av framförallt danska öl. Ett bryggeri som jag alltid saknar är Närke Kulturbryggeri, nu är det några år sedan de senast var med. Importören Constant Companion saknade jag också, tyckte verkligen om deras öl som de hade med sig förra året.

Har varit ute i Nacka sedan 2003, i år var det första gången som jag såg någon bli utkastad från mässan, dessutom på den första torsdagen. Nu kan jag typ ingenting om vakternas filosofi men det såg allt lite väl hårt ut då tre stora män låg på en stackars tanig yngre man. Det var det mest obehagliga som bevittnades under mina fyra dagar på mässan, ja faktiskt det enda trista.

Matbiten var ungefär som förra året, dyrt och inte alltför upphetsande. 110 spänn för en rätt liten hamburgare är mycket, låt vara att den var god.  Lite tjatigt är det att äta pizza på Forno Romano men det är fortfarande det vettigaste matalternativet. Man blir mätt som man säger.



Några fler ölfestivaler lär det inte bli för min del i år, även om jag gärna skulle vilja besöka både All In Beer Fest i Göteborg och SMÖF i Söderbärke. Tyvärr räcker inte alltid tiden riktigt till för allt.

Nu på torsdag, 15/10 släpps biljetterna inför nästa års CBC. (Copenhagen Beer Celebration). Känns som att det är läge att vara med och leka för femte året i rad.


Inga kommentarer: