måndag 7 september 2015

Nynäshamns Spinnaker Session IPA

Under semestern för några veckor sedan ägnade jag mycket tid åt att utforska olika delar av Stockholm. Det var inget fokus på öl under dessa stadsvandringar men några depåstopp på olika ölställen blev det av naturen. Det var lite svårt att undvika en öl eller två då årets semester bjöd på sol under samtliga dagar.

Ett av dessa stopp blev på Oliver Twist på Södermalm. Ett par dagar innan hade jag noterat att de på sin Facebooksida skrivit att de fått in Nynäshamns Spinnaker Session IPA på flaska. Det är en folköl på 3,5%. Minns jag inte helt fel kostade flaskan 52 spänn.



Köper man folköl i en matbutik kan man aldrig vara säker på om innehållet är gott eller inte. Ett par av ICA:s egna folköl har exempelvis inte varit särskilt roliga för att uttrycka det milt. Nynäshamns Ångbryggeri brukar göra stabila öl så jag var inte direkt orolig då jag satte mig på den soliga uteserveringen på OT.

Hur var då ölet? Jodå, helt klart en av de bättre svenska folkölen som jag druckit. Doftade apelsin, citrus och lite karamell. Liknande smak där det även fanns ett inslag av brödig malt och gräs. Förstås lätt och lättdrucken med en tämligen bitter finish. Skön avslappnad öl som jag gärna druckit en till av men det får bli en annan gång.

I skrivande stund finns ölet att köpa i bryggeriets shop liksom i några ICA-butiker. Ölet har även en syster på 3,5% som heter Land I Sikte Lager. Den hoppas jag få prova vid tillfälle, kanske vid Nackamässan?

Jag har sagt det förr och kommer att säga det igen, men det är kul att det börjar dyka upp fler och fler vettiga folköl. Att dricka starkare pjäser fungerar som bekant inte hela tiden. 


2 kommentarer:

Anonym sa...

Ta en tur till ICA Maxi i Nynäshamn, de har båda på hyllan för under tjugolappen.

Fast när du ändå är där så kolla om inte bryggeriets egen butik är öppen, då får du den kall :-)

Gyllenbock sa...

Tack för tipset. Jo, jag har funderat på att ta en tur till Nynäs även om det innebär en rätt lång resa från Centralen.