tisdag 29 september 2015

Första torsdagen och fredagen på SBWF 2015

I torsdags var det då äntligen dags att bege sig till Nacka Strand och årets Stockholm Beer & Whisky Festival, SBWF. Jag har skrivit det tidigare men vissa hösttecken är helt klart trevligare än andra, att bege sig till Nacka är ett sådant.



Klockan 11:00 var det pressträff. Festivalens grundare, Marianne Wallberg hälsade oss välkomna till världens näst största ölfestival efter Great American i Denver. (whiskydelen är världens största, inte dåligt för en såpass liten stad som Stockholm trots allt är.) Under den timme som träffen varade presenterades lite nyheter för året, olika utställare fick kort berätta om sina respektive nyheter. Rick Gordon Lindqvist från Svenska Ölfrämjandet berättade kort om deras verksamhet och om deras nya hemsida. Lite trist i övrigt var det att de "stora drakarna" var i majoritet. Ännu tristare är det att konstatera att den svenska alkoholskatten verkligen är väldigt hög jämfört med andra länder.



Det mest intressanta som sades var Spendrups nya satsning i Gnesta, Hembryggeriet. Tanken är att vem som helst ska kunna åka till Gnesta och under ordnade former brygga sitt egna öl i en professionell anläggning. Helt klart en kul idé. Fick höra att något liknande redan förekommer i USA så det är inte helt förvånande att det även hittar hit. Blir intressant att följa hur det hela kommer att utveckla sig.



När alla hade sagt sitt vankades det lite lunch som i år var tysk. Torsdagens första öl blev en högst oväntad sådan, en Guinness West Indies Porter som faktiskt passade rätt bra till korv, potatissallad och surkål.



Flera år i rad har jag valt att börja provandet av öl i Brills imponerande monter. Deras utbud är även i år imponerande stort. Tårögd av besvikelse kan man omöjligen bli hos Brill, nä det är snarare så att det blir några glädjetårar. Kul också att deras nya hemsida äntligen är klar.



SVT hade ett nyhetsinslag på torsdagen där undertecknad råkade synas i montern. Undrar om det är läge att kräva ersättning? Till skillnad mot många andra har jag noll ambitioner att bli tv-stjärna. Fast ok, om lönen betalas i öl så kanske saken trots allt kan diskuteras.



Som vanligt var det fin service hos Brill, många goda och intressanta öl provades. Brekeriet och Siren var de två bryggerier som imponerade mest på mig, ja det var inget som det förvånades över då de bägge flera gånger tidigare har bevisat att de verkligen vet vad de håller på med.



Nynäshams Ångbryggeri hade ett par nya samarbetsöl som givetvis testades, Nynäshamns / Magic Rock Viksten Vienna och De la Senne / Nynäshamns Chin Chin Tjinook. Av dessa två föredrog jag den sistnämnda då den var mer smakrik och intressant. Måste säga att jag lyfte lite på ögonbrynen då jag fick se vilken typ av öl som Nynäshamn och Magic Rock skapade. En Vienna hade i alla fall inte jag vågat gissa på.



En annan monter som det är svårt att inte trivas i är Brewers Association och House of Ale c/o Oliver Twist. Långt namn som jag alltid förkortar till OT. Som vanligt fanns det ett mycket stort utbud av skön amerikansk öl. Att stifta bekantskap med några nya amerikanska bryggerier är aldrig fel, High Hops Brewery och Red Brick Brewing Company var två sådana. Bägge två klart stabila även om jag tycker att High Hops var de som hade de godaste ölen.



Ett bryggeri som jag tidigare bara mött vid ett tillfälle, nämligen på ölfestivalen i Bergen 2014 är 7 Fjell Bryggeri från Bønes beläget strax utanför nämnda Bergen. De startade 2013 och tycks redan från starten ha förstått vad öl handlar om. Alla de provades ölen från deras sida kändes välbrygda, moderna och utan konstigheter. Sådant kan man inte bli annat än imponerad av. Jag hoppas verkligen att vi snart får se några av deras öl på Systembolaget. Jag har rest till Norge en del gånger de senaste 6-7 åren och hela tiden kunnat notera att det händer mycket ölmässigt. Just nu tycks det finnas 147 aktiva norska bryggerier. Om det vore tillåtet så skulle den som önskar säkert kunna ha en butik i säg Stockholm som enbart sålde norsk öl.



Precis som förra året var nybryggarmontern på plats i Hall III. Det är ett fint sätt att stifta bekantskap med några av de riktigt små bryggerierna, bland annat Stockholms minsta, Café Proviant. Några av de medverkande bryggerierna hade jag aldrig sett tidigare, Brasstacks Brewing Company, Roslags Näsby Bryggeri och Stränge Brewing Company. De två ölen från Brasstacks var riktigt stabila, särskilt deras IPA, The Conductor.



Av bara farten drack jag även min öl nummer 6000 vilket råkade bli en Jädraås Tourne Sorbet vilket var en ok öl om än lite försiktig.

Malmö Brewing har i år en mer central plats i Hall 1. Deras öl är som vanligt riktigt bra och i en mängd olika stilar. Gillar att oavsett vad de brygger så är det alltid så stabilt, har nästan glömt bort hur det var i början. Tänk om de kunde öppna ett Taproom i Stockholm, eller vänta nu, då skulle jag ju typ bo där.



I Brewery Internationals monter provades ett par FiftyFifty Imperial Eclipse Stout. Helt klart stabila grejer som man säger. Gillar man öl från norska Lervig ska man hålla koll på Brewerys monter då de under mässan släpper några helt nya öl spridda på flera dagar.



Gotlandsbryggeri hade som vanligt en stor monter. Räknade jag rätt hade de med sig sex nya öl, av dessa tyckte jag att Gotlands Hopfenweisse var den godaste.



En lång torsdag var det i Nacka, från 11:00 till 22:00. Knoppen var relativt klar men benen de tar lite stryk då man står mest hela tiden. Trots det kunde jag inte hålla mig från ett kortare fredagsbesök.

Några öl från lappländska Nausta Bryggeri blev det. Gillar att en del av försäljningsintäkterna av Nausta Ge Fan I Våra Vatten IPA går till fiskevård och uppmärksammande av hur illa ställt det är med miljön i många svenska vatten.

Hantverksbryggeriet från Västerås har under många år varit på plats, samma plats tycks de också ha haft bra länge nu. Är osäker på om jag tidigare hade druckit öl med skvattram men nu har jag i alla fall gjort det. Kul med öl som går tillbaka till urgamla ingredienser.



Något som var slående under de två dagarna var hur lugnt det var. Torsdagarna har alltid varit lugnare men även på fredagen kändes det toklugnt. När jag lommade hemåt vid 18-tiden var kön obefintlig. Fick även rapport om att det även på lördagen var relativt lugnt.


Det återstår att se hur det blir denna vecka, planen är att gå på torsdag och även några timmar på lördag. Precis som vanligt är det väldigt trevligt att träffa folk som man i princip bara träffar varje höst i Nacka. Kan tyckas vara en märklig ritual men väldigt kul det är det.



Inga kommentarer: