lördag 18 juli 2015

Ett besök på Spritmuseum och Ölbryggan

Ibland får man ändrade planer, skulle egentligen befunnit mig i utlandet denna helg men kände att det inte fanns någon ork att åka iväg. (tur att flygbiljetten/hotellet gick att boka om utan kostnad).

Istället ägnades några av fredagens timmar åt ett besök till Spritmuseum. Det var mitt första besök på ställets nya adress, beläget mellan ett vrak och en bergochdalbana. Läget på Djurgården är verkligen fint. Har man någon form av SL-kort är det en kort men trevlig båttur med Djurgårdsfärjan från Slussen. Stockholm från sjösidan är verkligen svårslaget, tror inte att jag är ensam om att hävda det.



Det som lockade mig främst till Spritmuseum förutom att se de nya lokalerna var ställets ölbrygga. Ölbryggan är museets satsning på öl från svenska hantverksbryggerier. Satsningen görs tillsammans med Sveriges Oberoende Småbryggerier, vars bryggare turas om att finnas i baren under helgerna. Igår var det folk från Lundabryggeriet och Eskilstuna Ölkultur på plats.



Innan det provades några öl på Ölbryggan passade jag på att se på den pågående utställningen om öl. Tycker att utställningen var trevligt upplagd, det mesta hade jag koll på men kan tänka mig att för många som inte är lika tokiga som vi ölbloggare så finns det en hel del nytt att lära sig om öllandet Sverige.



För den intresserade kan man på fredagar och lördagar gå på visning kombinerad med ölprovning. Visningen tar 50 minuter och den kostar 200 spänn.

 

Nå, tillbaka till Ölbryggan. Det jag direkt slogs av är dess riktigt trevliga läge, att sitta och mumsa på en öl eller två samtidigt som man tittar ut över vattnet är verkligen svårslaget. När jag satt där kom jag att tänka på att en småbåtshamn verkligen är lite av ett idealsamhälle. Alla är välkomna, oberoende av kön eller nationalitet. Ja, förutsatt att du kan betala avgiften förstås. Det är förstås heller ingen nackdel om du kan framföra dit flytetyg på ett korrekt sätt. Det var lite spännande att följa en segelbåt med tysk flagga då de försökte angöra bryggan trots att det egentligen var lite för smalt för deras båt. (det hela slutade väl då de till slut hittade en annan ledig plats)


Ölbryggan har 15 fatöl och ett 50-tal flaskor. Det var många besökare, en skön blandning av inhemska turister och utländska sådana. Avslappnat och skönt. Några toaletter finns inte på själva bryggan men däremot går det utmärkt att använda det väldigt närbelägna museets.



Nya öl från Jämtlands Bryggeri ser jag verkligen inte dagligen så en Jämtlands Sommarlager fick det bli som öl nummer ett. Ölen gick att köpa i två storlekar, jag nöjde mig med ett litet glas.

Ölet var lättdrucket och snällt. Maltig med gräs, citrus och med lite brödtoner. Bara att hälla i sig som man brukar säga.

Att hitta flasköl från Närke Kulturbryggeri är inte det lättaste. Som en gammal fantast av veteöl kunde jag förstås inte motstå frestelsen att köpa en flaska Närke Ich Weisse Nicht.

Även det ett behagligt lättdrucket öl med inslag av vete, något som påminde om karamell, humle och jäst.

Har ni vägarna förbi kan jag inget annat än rekommendera ett besök på Ölbryggan, jag siktar på minst ett besök till innan sommaren 2015 är över. Kul med ännu ett stabilt vattenhål i Stockholm.



Inga kommentarer: