lördag 20 juni 2015

Founders KBS

Som jag skrev i mitt förra inlägg lanserades Founders KBS (Kentucky Breakfast Stout) på Systembolagets webbsida i början av juni. För många av oss arma ölnördar var det en stor händelse då det inte är vilket öl som helst.



Founders KBS är för närvarande rankad som världens 13:e bästa Imperial Stout på Ratebeer. Ölet är inte så lätt att komma över i USA (jag har aldrig sett det någonstans under mina resor till USA) så det fanns verkligen inget annat att göra än att beställa två flaskor.

I måndags var jag på mitt lilla lokala Systembolag och hämtade ur min skörd. Som vanligt undrade kassörskan vad det var för spännande som jag denna gång hade beställt hem. Det är verkligen roligt då personalen är nyfiken och ställer frågor om öl, ja ibland blir det ombytta roller.

Första gången jag drack KBS var på mässan i Nacka hösten 2014, då blev jag synnerligen förtjust och gav ölet höga 4.6/5 i betyg.

I måndags då ölet dracks kunde jag konstatera att det verkligen är högst njutbart. Gillar särskilt dess balans och lena munkänsla. Någon tuffing det rör det sig inte om utan en relativt snäll och behaglig öl.

Nu när jag drack ölet för andra gången så kände jag att 4.6 kanske var aningen för högt i betyg, ett betyg idag kanske skulle hamna på runt 4.3, ja det är ju inte alls tokigt det heller.

Det är bara att konstatera att det är kul att vi även i Sverige får stifta bekanskap med öl som Founders KBS. Tack till Systembolaget och Wicked Wine som gjorde det möjligt.


Inga kommentarer: