måndag 29 juni 2015

En helg i Malmö, fredag.

Om ett halvår är en lång tid eller inte varierar säkert från person till person men för mig är det i alla fall en lång tid då det handlar om tiden mellan två besök till Malmö. Ja inte sedan i november förra året besökte jag senast Malmö, som tur är korrigerades det under helgen som var.

Malmö är en stad som jag gillat från första stund, minns jag rätt var jag där för första gången på "riktigt" år 2000. Precis som brukligt är började jag med en sen lunch på Gyros Pita, deras grekiska tallrik är verkligen bäst. Vissa traditioner är verkligen viktigare än andra.



Mitt resesällskap flög till Köpenhamn och härjade där i några timmar innan vi skulle ses på Hamnmästaren i Malmö. Aldrig fel att lalla omkring på egen hand, förutom nämnda lunchen besöktes Systembolaget Hansa där några öl från det lokala sortimentet inhandlades. Passade även på att titta runt i stan, som vanligt var känslan att det är ett betydligt lugnare tempo i Malmö jämfört med Stockholm, det spelar ingen roll om det är semestertider eller vanlig serielunk.



Det återstod en timma eller två innan Hamnmästaren så det fick allt bli ett besök på mitt tycke Sveriges näst bästa Bishops Arms, nämligen Bishops Arms Gustav Adolfs Torg (den bästa är den på Folkungagatan i Stockholm). Lämpligt nog var mitt hotell, Scandic St Jörgen belägen mellan Systembolaget och Bishops Arms. Till bägge var det max fem minuters långsam promenad.

Som alltid hade de några för mig okända lokala öl på fat liksom några mer kända sådana. En som jag kände till men inte provat tidigare var Brekeriet Rye Whisky Sour. En intressant öl där man tydligt kände röken och tjäran i både doft och smak. Till den en skön syrlighet och en del citrus. Återigen en stabil och kul öl från Brekeriet. Ja det är att bra tag sedan jag drack en öl från Brekeriet som jag inte skulle vilja dricka igen.



Nerdbrewing var en ny bekantskap för mig. Bryggeriet är från Malmö och ölnördarna bakom det heter Hannes och Karin. Deras Nerdbrewing Public Static Lemongrass IPA är bryggd hos South Plains Brewing och fermenterad hos Lilla Ölfabriken. Visst är det härligt att bryggerier hjälper varandra.



Ölet var friskt och kändes balanserat men citrus, lite lima och citrongräs. Lätt beska och en med en eftersmak där det dök upp spår av jäst. Klart duglig öl, ja Nerdbrewing måste jag definitivt hålla ögonen på. Perfekt nog gick att ölen att beställa som smakprov, då kostade de 25 spänn för omkring 10cl.

Efter det två ölen var det dags att gå till Hamnmästaren, efter runt 10 minuter var jag framme. Då det var fredag och fin kväll var det mycket folk på Hamnmästaren, faktiskt fler än jag sett vid något tidigare besök. Det är kul att konstatera att folk gillar att dricka öl i Malmö, särskilt då med betoning på god öl.

Efter att ha stått i kön för att få beställda dök plötsligt Balder upp, i vimlet syntes även KP, M2 och andra ölprofiler. Mitt i allt anlände även mina kompisar från Köpenhamn, på vissa av dem var det minst sagt drag under galoscherna, ja det är lite förrädiskt med alla dessa goda och i många fall rätt starka öl som går att finna i Köpenhamn.



Utbudet på Hamnmästaren var i vanlig ordning riktigt bra, en öl som jag verkligen fattade tyckte för var Malmö/Flying Couch 1000 Liters of Wit. Väldigt uppfriskande och frisk med humle, citrus, gräs och lite "blommor".

Kunde också konstatera att Canned Wheat var lika underbar som alltid men att dess storebror Canned Wheat XL var god men inte lika härlig som lillebror. Tycker att den föga förvånande kändes "råare" och inte lika balanserad.

Det var ett skönt ståhej men då man dricker öl och har trevligt blir man till slut hungrig. Köket på Hamnmästaren hade stängt så vi tog en droska (tack till Li för den skjutsen) till Taproom Malmö som ligger i samma hus som gamla Malmö Brygghus bar men med ombyggda lokaler och med den trevliga skillnaden att det fanns 42 tappar jämfört med 10 på det gamla. Tanken är att 10-20 av kranarna ska ha öl från Malmö Brygghus, 1 cider, 1 mjöd och sedan öl från andra lokala bryggerier liksom övriga världen.



Glädjande nog gick ölen att beställa i antingen hela eller halva glas, gissa om vi ölnördar uppskattar den möjligheten? Nu glömde jag att ta en bild på hamburgaren men jag kan säga att den var suveränt god, allt hemmagjort förutom brödet. Det egen rökta baconet satt som ett smäck. Även pommesen var så långt ifrån McDonalds som man bara kan komma. Helt klart kan den amerikanska kocken Matan sina grejer. Maten på gamla Malmö Brygghus var inte dålig men nu ligger den helt klart på en annan nivå. God mat och god öl på samma ställe, behöver man så mycket mera än så? Blev så exalterad att jag helt glömde bort att ta ett foto på hamburgaren, sorry för det.

En mycket trevlig fredag var det, härligt också att veta att en dag till i ölets tecken väntade.

8 kommentarer:

Eirik @ Basunen sa...

Bra där, då vet man vad man ska äta vid nästa Malmö-besök :)

Gyllenbock sa...

Hehe, ja det är skönt med några stabila matställen. Den där gyrosen och den där burgaren, ja det är värt att vänta på.

Balder sa...

Haha South Plains och Lilla ölfabriken brygger båda på South Plains där Nerdbrewing brygger sina spökbrygder. Snyggt att den var bryggd och fermenterad på olika bryggerier men i exakt samma lokal!

Kul att se dig, synd att vi inte hann sita ner och tjata lite bara.

/Balder

Gyllenbock sa...

Balder, som alltid kul att ses. Ja, det var synd att det inte hann bli mer snack, blev ju aningen rörigt då boysen anlände från Köpenhamn.

Måste direkt erkänna att jag inte har järnkoll på Nerdbrewing. Gick bara efter texten på Ratebeer: "Brewed at South Plains Brewing and fermented at Lilla Ölfabriken."

Hannes sa...

Kul att du gillade vår öl! South plains och lilla ölfabriken har lokaler precis intill varandra och lilla ölfabriken brygger hos South plains sedan deras ångpanna oturligt nog la av. Men vår öl är mycket riktigt bryggd på South Plains bryggverk men jäst inne på lilla ölfabriken i en av deras tankar. Mvh Hannes

Gyllenbock sa...

Tack för klargörandet Hannes, ja det var en klart stabil öl. Blir spännande att prova andra öl från er sida vid tillfälle. Ha de! /Markus

Hannes sa...

Planera in en till malmö-resa den 1a augusti vetja! Då är det en liten ölfestival Hoppapalooza på South Plains. Kommer bli grymt, ett bra gäng bryggerier kommer. Då kommer vi ha premiär för vår nya imperial stout och ha några specialvarianter av den dessutom! https://www.facebook.com/events/1597420290535499/

Gyllenbock sa...

Hannes, såg det men tyvärr blir det ingen tur då. Däremot helgen efter, ja jag får nöja mig med det.