fredag 15 maj 2015

SM i hembryggd öl 2015

Förra lördagen, 9/5, var det dags för Svenska mästerskapen i hembryggd öl. Platsen för spektaklet var Solnahallen. Tävlingen bestod av två deltävlingar. I den ena var det utbildade domare som i förväg bedömde öl och utsåg vinnare i elva olika kategorier, i den andra deltävlingen (folkets val) var det vi besökare som fick utse våra vinnare bland de provade ölen. Antalet öl var i år rekordstort, i domartävlingen handlade det om 729 stycken och i folkets val var det 238 öl. Utöver ovanstående var ett gäng öl med i etikettävlingen, det fanns alltså en hel del att försöka hålla koll på som besökare.



Svenska hembryggareföreningen antog sina stadgar för 25 år sedan, men redan två år innan det arrangerades SM så årets SM var alltså den 27:e i ordningen.

I hembryggarsammanhang hade jag tidigare bara varit på Belgoträffen vid ett par tillfällen så årets SM var alltså det första som jag behagade att besöka. Dessutom var det mitt livs första besök i Solnahallen. Bättre sent än aldrig som man brukar säga.



Vi anlände till Solnahallen ungefär 10 minuter innan dörrarna öppnades klockan 12:00. Kön var rätt lång men det gick snabbt att ta sig in. Som icke-medlem betalade jag 300 spänn för inträdet, i priset ingick ett glas, programblad samt smakprover hos de olika utställarna.



Utställarna var placerade i två olika hallar, den ena betydligt mer trång och livlig än den andra. I den stora och lugna hallen fanns det gott om sittplatser för den som önskade att vila baken.

Direkt då jag anlände insåg jag att det skulle bli en omöjlighet att hinna prova ens en tredjedel av de olika ölen. Dessutom skulle röstningen för Folkets Val och etikettävlingen stänga klockan 16.00 så det fanns bara fyra timmar till provande och analyserande.

Måste erkänna att jag hade väldigt dålig koll på de olika utställarna och ölen. Vissa kände jag dock igen så självklart provade jag deras öl. Baker Boyz Viksjö Pale (Norman Geaney och Magnus Bäck), Funky Clown 100% Brett IPA, Dark Clown (Stefan Björnsbacka och grabbarna), Svartra Pisten (Mattias Wallén och Mikael Sörensen) liksom Seatown Brewing - Winter IPA (Joakim Gustafsson). Det är inte bara för att jag är en snäll person som jag ger alla ölen godkänt, en som dock stack ut lite extra var Dark Clown.



Runt 30 olika öl hann jag prova och måste säga att nivån var stabil även om en del provade DIPA kändes lite väl söta. Vissa öl hade även lite problem med kolsyran men rent generellt var det alltså en klart godkänd nivå.



Min personliga favorit av alla de provade ölen blev Mr. Mangos Passion (Staffan Helmersson). Det var en högst förtjusande och läskande "Florida Weisse". Värt att notera är att ölet i fråga vann folkets val klass III. Samtliga vinnare i de olika klasserna hittas här.

Staffan Högfeldt korades till årets hembryggare med sitt öl "Skotten - an offer you can't refuse". Förutom äran, 10000 kronor så kommer 30000 liter av ölet bryggas kommersiellt hos Åbro i Vimmerby. Tyvärr missade jag att prova ölet men den kommer att lanseras på Stockholm Beer i höst liksom på Systembolaget så ännu är det inte kört.

I det stora hela ett lyckat event. Något som saknades var fler ställen att skölja sina glas på samt ställen där man kunde ta några klunkar vatten. (det är alltid smart då man provar många olika öl). Toaletterna upplevde jag inte som något problem även om jag hörde av andra att det kunde vara lite kö.



Är som sagt en amatör då det gäller hembryggning så det är omöjligt för mig att svara på hur hög klass de svenska hembryggarna håller jämfört med utländska sådana. Roligt var det i alla fall att konstatera att blandningen av olika stilar var stor, vissa öl var "normala" medan andra var smått galna. Vem vet, det kanske är läge att själv ställa upp i SM om typ 50 år eller så?

Även bland utställarna var det mer show hos vissa jämfört med andra, det är precis så som det ska vara. Om alla vore exakt likadana så vore det förstås inte särskilt skoj.



När SM lämnades kurrade magen så det blev ett litet stopp på Bishops Arms i Sundbyberg innan pendeltåget hem togs. Väl där passade jag på att prova en Ballast Point Grapefruit Sculpin som var klart duglig. Mer grapefrukt i smaken än i doften. Kanske inte en helt färsk flaska men det var inte så mycket att bråka om.




Inga kommentarer: