måndag 5 januari 2015

Ölåret 2014, kostnad och lite statistik

Ni som läser min blogg lite då och då har säkert vid något tillfälle märkt att jag har redovisat siffror för mängden öl, vad det kostat och lite annat smått och gott sedan 2009. 2014 var inget undantag utan nu är det återigen dags för de årliga siffrorna.Är man lite smågalen så är man.

Börjar med siffrorna för de tidigare åren:

2009

Antal liter: 106,4
Antal nya öl: 297
Kostnad: 18055

2010

Antal liter: 156
Antal nya öl: 525
Kostnad: 23700

2011

Antal liter: 154
Antal nya öl: 624
Kostnad: 29382

2012

Antal liter: 179
Antal nya öl: 929
Kostnad: 34422

2013

Antal liter: 221
Antal nya öl: 1223
Kostnad: 48032

2014 innebar fler utlandsresor än föregående år, besökte även fler ölfestivaler än vad jag tidigare gjort. Det är bidragande orsaker till att antalet nya öl har ökat liksom mängden intagen öl. Att kostnaden sjönk marginellt jämfört med 2013 har jag ingen direkt förklaring till annat än att det förmodligen är ett sundhetstecken. För 2015 ska jag dra ner kostnaden, inte radikalt men ändå så att det ska märkas i spenderade kronor och ören. Den klart dyraste månaden 2014 var februari, då spenderade jag 7500 på öl. (främst på grund av besöket till SF Beer Week)

2014

Antal liter: 230
Antal nya öl: 1307
Kostnad: 45804 vilket ger ett månadssnitt på 3817

Känns som att antalet liter knappast kommer att öka 2014, förhoppningen är att bulbstäven ska minska något under året. Tycker att den är lite väl ståtlig just nu. Tycker fortfarande att det är otroligt roligt att prova nya öl samtidigt som det även dricks gamla favoriter som jag aldrig kommer att överge.

Förra året började Ratebeer med en funktion där man kan titta närmare på sin årsstatistik, likadant även 2014:



Ur de siffrorna kan roligheter utläsas:

Godaste ölen:

Russian River Beatification (Batch 002+) 4.7/5
Cigar City Hunahpu's Imperial Stout - Double Barrel Aged  4.7/5
Jester King Atrial Rubicite 4.7/5

Mina tre vanligaste ölstilar var:

IPA: 143
Imperial Stout: 93
APA:  84

De tre vanligaste länderna:

Sverige: 427
USA: 304
Danmark: 148

Lite annat smått och gott:

Akkurat var återigen den puben som jag besökte flest gånger, 19 besök blev det under 2014. Året innan var jag där 25 gånger. Att det blev färre besök under 2014 kan förklaras med Mikkeller som öppnade i mars, det stället ligger tvåa på min lista över besökta ställen. Ett nytt ställe som jag hittills bara besök en gång är Katarina Ölkafé i Stockholm, i år hoppas jag på att titta förbi fler gånger än så.Numera finns det så många ställen i Stockholm att det är omöjligt att hinna med att besöka alla så ofta som man skulle vilja.

Apropå Mikkeller, det är det bryggeri som jag drack klart flest nya öl ifrån 2014, 85 stycken blev det. Med tanke på hur många de spottar ur sig per år så är det inte så konstigt att de blev etta på den listan.

Reseåret 2014 var verkligen bra, de allra flesta av resorna hade fokus på öl.

I Malmö drack jag öl i januari, mars, maj, juli och november. Lika trevligt varje gång.
Ska jag fortsätta med inhemska destinationer så kan det nämnas att Göteborgs gator fick jag äran att trampa både i april och december, en stad som ölmässigt bara blir bättre och bättre. 
Köpenhamn besöktes bara två gånger, januari och i maj.
Den ölmässiga höjdpunkten var förstås San Francisco i februari. USA besöktes även i augusti, då var det Long Beach som var i fokus.
Nice och Aten var inga höjdare vad gäller öl, sistnämnda även en rätt trist stad i det stora hela. 
Några besök till Norge vill jag alltid få in i kalendern, 2014 var inget undantag då Trondheim och Bergen besöktes. Bägge två klart dugliga öldestinationer.
Öl i Australien och Nya Zeeland är intressant, både Brisbane och Auckland bjöd på en hel del gott. Vanuatu däremot var ingen bra öldestination dock bra på andra sätt. Under samma resa blev det även ett stopp i Bangkok, där är det Mikkeller och inget annat som gäller för ölnörden.
Berlin hade jag inte besökt sedan 2010 men i september var det dags för ett kört återseende, det är en stad som det är svårt att inte tycka om.
Även Bryssel är en stad som jag inte hade besökt på  några år men i oktober var jag där, Cantillon är alltid Cantillon.

I år vet jag ännu inte vilka resor det kan tänkas bli, något som jag varit nyfiken på i flera år är att åka till Düsseldorf, kanske blir det av 2015? USA lockar alltid, ja vad gäller öl. Annars är det bara att avvakta och se vad som kan tänkas hända under året.





Inga kommentarer: