fredag 17 oktober 2014

Måndagsbesök på Cantillon



På måndagen i förra veckan åkte jag till Bryssel, mitt fjärde besök i den belgiska huvudstaden. Precis som vanligt åkte jag med SAS, väl framme togs tåget från flygplatsen in till stan. Min slutstation var Brussel Zuid, tågresan gick mycket smidigt och den tog runt 20 minuter till kostnaden 8.50 EUR.

Anledningen till att jag klev av vid Zuid och inte Centraal var att mitt hotell låg fem minuter från den förstnämnda stationen. Mercure Brussels Centre Midi visade sig vara ett helt ok hotell, rent och lagom stort. Det kanske bästa med hotellet var att det låg ungefär 400 meter från ett visst Brasserie som heter Cantillon.



Tidigare har jag besökt Cantillon vid två tillfällen, första gången var på en lördag i oktober 2009 andra besöket var på en fredag i mars 2012.

Kunde direkt konstatera att det hänt en del sedan mitt senaste besök, ett helt ny bardel har tillkommit. Cantillon är både ett i högsta grad levande bryggeri men samtidigt ett museum där man på egen hand kan gå runt och titta på gammal bryggeriutrusning, ölfat, flaskor med mera. Rundturen kostar 7 EUR och då får man en broschyr med lite information om bryggeriet och dess utrustning. I priset ingår även ett par provsmak. Noterbart är att 2009 kostade samma rundtur 5 EUR och att man då kunde gå runt till några fler platser än vad man nu kunde. Kunde även notera att det nu inte låg lika många udda Cantillon utspridda inne i bryggeriet som då.



Det bästa med att kliva in på Cantillon som förövrigt ligger i ganska tråkig del av Bryssel är dofterna som möter en. Det är verkligen fantastiskt, ni som varit där vet vad jag pratar om. Någon gång måste jag besöka bryggeriet under den kalla årstiden då bryggningen pågår för fullt. Den perioden brukar vara november till mars. Under den varma årstiden sker endast jäsning.

Som jag skrev ingick det ett par provsmak efter rundturen, Cantillon Jonge Lambik och Cantillon Rosé De Gambrinus. Förstnämnda hade jag inte provat tidigare. Det är en mycket ung öl som serverades ur en kanna. Ingen kolsyra och med funk, lite äpplen och citrus. Riktigt kul att prova då den var udda. Måste dock säga att jag helt klart föredrar den vanliga, klassiska Gueuzen. Rosé De Gambrinus var som alltid riktigt härlig med den sköna tonen av hallon. Ja en förförisk rackare det är det.



Då jag ändå var på plats på Cantillon kunde jag inte motstå frestelsen att köpa en flaska Cantillon Zwanze 2014 som jag tidigare drack ett glas av på Akkurat då det var Zwanze Day. En minst sagt sympatisk öl, synd att det inte gick att köpa med sig en flaska eller två av den eller de andra Zwanzeölen som fanns till konsumtion i baren. Priset var som alltid anmärkningsvärt lågt, 14 EUR.



En väldigt stor skillnad mot tidigare besök är att det trots att det var eftermiddag och måndag så var det fullt med besökare på bryggeriet. Från en större grupp ryssar, inhemska pensionärer och skolungdomar. Undrar vad de anställda egentligen tycker om att det är så mycket folk? Det känns verkligen bra att Cantillon kommer att kunna brygga mer öl inom en snar framtid, intresset för deras öl tycks onekligen vara större än någonsin tidigare. Under lördagsbesöket 2009 var Eddan och jag nästan ensamma inne på bryggeriet, det var tider det.



Bland besökarna var ett par trevliga yngre damer från Sverige som jag naturligtvis bjöd ett varsitt glas Zwanze. De hade aldrig druckit något liknande tidigare, de visste ingenting om Cantillon annat än det de läst i en guidebok. Månne har ytterligare två nya lambikälskare skådat det berömda ljuset?

Innan det var dags att lämna den magiska platsen som är Brasserie Cantillon köpte jag några flaskor, närmare bestämt fyra Cantillon Fou Foune och tre flaskor Cantillon Mamouche. Blev även en t-shirt liksom sex stycken glas. Allt som allt kostade kalaset 105 EUR, inte så mycket att bråka om.



Något som jag länge drömt om är att åka till Cantillon med en skåpbil eller liknande, hur fint vore det inte att kunna gå loss ordentligt då man ändå är på plats? Drömma det kan man om inte annat.

Inga kommentarer: