onsdag 24 september 2014

Imorgon börjar SBWF 2014



Ibland kan man inte annat än undra vart tiden egentligen tar vägen? Imorgon är det återigen dags för Stockholm Beer & Whisky Festival (SBWF). Precis som det varit i många år nu är platsen för spektaklet Nackastrandsmässan. Två helger är det som gäller, 25-27/9 och 2-4/10. Förra årets festival slog nytt rekord med nästan 37000 besökare, gissningsvis kommer det rekordet att slås i år med tanke på dryckesintresset som bara tycks öka och öka för varje år.

Även jag slog rekord förra året genom att besöka festivalen samtliga sex dagar, en av dessa jobbade jag i Elixir Wines monter. I år blir det betydligt lugnare, siktar på de bägge torsdagarna och kanske den sista fredagen. Jobb och annat gör att mer än så inte hinns med i år.

Stefan Ölsvammel har i vanlig ordning sammanställt en lista över de mest intressanta ölen. (stort tack för det jobbet) Precis som alltid är utbudet mycket stort, drygt 2000 olika ölsorter. Tidigare år har jag haft en lista som jag försökt följa men det brukar gå åt pipsvängen rätt fort då man aldrig exakt kan förutse hur en dag på festivalgolvet kommer att utveckla sig. I år tänker jag främst gå omkring och njuta och låta saker och ting ske spontant, även om jag förstås har del i kikarsiktet, några exempel:

-börja torsdagen hos Brills härliga monter, något jag gjort många år i rad nu
-testa öl från Malmö Brygghus, i mitt tycke Sveriges just nu bästa och mest intressanta bryggeri
-dricka belgiskt hos Belgoklubben
-prova några mjöd hos Mjödhamnen
-njuta suröl hos Constant Companion
-nyfiket testa några av Amagers amerikanska samarbetsöl hos Elixir Wine
-förhoppningsvis häpnas över festivalens kanske bästa öl, Founders KBS hos Wicked Wine

Årets glas ser förresten ut som följande: (bild lånad från festivalens hemsida)



Som sagt, det ska bli riktigt roligt med årets SBWF, jag ser som vanligt verkligen fram emot det. En ölfestival med ett större och mer varierat utbud är inte lätt att hitta. Att träffa andra ölnördar är en av de största behållningarna med festivalen liksom förstås att dricka en hel del goda och intressanta öl samtidigt som möjligheten finns att språka med folk från branschen. Precis som vanligt gäller det att inte glömma att dricka en massa vatten annars kan det bli onödigt tungt dagen efter.

Snart dags! 

Inga kommentarer: