söndag 10 augusti 2014

Besök på Fjäderholmarnas Bryggeri

Det är sannerligen inte ofta jag inom loppet av en dryg vecka få chansen att besöka två nya bryggeripubar i Stockholmsområdet. I förra veckan var det som bekant Nya Carnegiebryggeriet som besöktes tillsammans med grabbarna, i fredags passade jag på att besöka Fjäderholmarnas Bryggeri.

För att ta sig till bryggeriet på Fjäderholmarna får man ta båt från Slussen, en tur som tar ungefär 25 minuter. Trots att jag älskar havet och skärgården så var det mitt livs första besök på Fjäderholmarna. (kanske just därför?). Under båtturen kom jag i samspråk med ett par trevliga damer från Tyskland, öl kunde de inte så mycket om, däremot om fotboll. De blev verkligen glada då jag gratulerade dem till Weltmeister 2014.



Många resenärer ombord liksom ute på ön, själva bryggeriet går inte att missa då man anländer med båten då det ligger precis framför angöringsplatsen. Jag knallade förstås rakt in till rätt tomma lokaler (det var tidigt på eftermiddagen). Noterade direkt att ett av de fyra egna fatölen var slut, självklart bryggeriets lageröl. Utöver de egna ölen fanns det även ett par gästöl på fat från PangPang Brewery. Några flaskor fanns även för den intresserade.



Började med att prova deras bitter, Fjäderholmarnas Bitter Bandit. Skönt nog fanns det både provbricka samt glas på antingen 0,2 eller 0,4 liter. Jag valde att köpa glas på 0,2 liter. Ölet var friskt och lättdrucket. Noterade hö, grapefrukt, karamell samt lite humle. Avslutningen var hyfsat bitter. En snäll men stabil öl.



Nästa öl blev deras APA, Fjäderholmarnas Monkey Business APA. Lite humle, apelsin, citrus och en dos malt. Snäll och avslappnad, inte särskilt bitter.

Det sista fatölet blev en IPA, Fjäderholmarnas Libertas IPA. Påminde i mångt och mycket om APA:n om än med lite mer "power". Avslutningen var mer bitter och det fanns mer tropisk frukt i denna.



Sist men inte minst blev det en flaska, den helt nya Fjäderholmarnas T-56 Stout vilket också visade sig vara det godaste ölet som dracks. Den såg fin ut i glaset och smakade en hel del bitter choklad, rostad malt samt lite kaffe. Finishen var påtagligt bitter och munkänslan skönt krämig. En stabil öl på alla sätt.



Själva besöket var också stabilt, miljön var trevlig med skärgårdsutsikten och servicen var snabb och vänlig. De hade levererat några fat till stan men det mesta som produceras på bryggeriet tycks säljas på plats ute på ön. Årets produktion skulle uppgå till ungefär 30000 liter. Nästa nya öl verkar bli en witbier.



Har man inget annat för sig kan jag varmt rekommendera en tur till Fjäderholmarnas Bryggeri, som bonus får man på köpet en småtrevlig kortare båttur.


Det här inlägget är förresten det sista på ett tag eftersom jag senare idag ska ut till Arlanda för att åka med TG961 till BKK. Efter BKK väntar några andra hyfsat intressanta destinationer.

Inga kommentarer: