måndag 12 maj 2014

Köpenhamn fredag 2/5. CBC och Stella 5.

Då var det äntligen fredag 2/5, vilket innebar att det var dags för CBC 2014. En nyhet i år var att det handlade om fyra pass, två på fredagen och två på lördagen. 10:00-14:30 och 15:30-20:00 var tiderna för dessa.



Runt 09:00 lämnade jag hotellet och gick iväg mot Sparta Hallen där ölfestivalen skulle hållas. Vädret var soligt och fint så bensträckaren på 45 minuter var riktigt skön. När jag kom fram var det en rätt lång kö men jag måste ha halkat på något då jag råkade hamna bredvid Balder och M2 som stod långt framme i kön. Bara att erkänna att det inte var så snyggt gjort men ibland kan man känna sig som en kines. (ni som varit i Kina vet att kineser generellt sätt inte är så pigga på att köa)

Efter att ha hämtat ut det rosa bandet (inträde till alla fyra pass på CBC) var det inte många minuter kvar tills portarna öppnades och det var dags att börja smaka en öl eller två.



Lustigt nog var öl nummer ett den allra godaste under hela CBC tillsammans med en annan som dracks på lördagen. Ölets namn Cigar City Hunahpu's Imperial Stout - Double Barrel Aged. En otroligt elegant och smakrik öl som var något utöver det vanliga. Kan inte tänka mig att en Imperial Stout kan bli så mycket godare. 4.7/5 fick den i betyg på Ratebeer vilket gör att den hamnade på min topp-10 lista. (har satt betyg på drygt 4200 öl)

Såhär i efterhand är det kul att titta på de fem första ölen som jag drack, det är sannerligen inte vardagsmat att dricka sådana öl inom loppet av 30 minuter:

Cigar City Hunahpu's Imperial Stout - Double Barrel Aged
Three Floyds Dark Lord Russian Imperial Stout (Bourbon Vanilla Bean)
Westbrook Bourbon Barrel  - Aged Siberian Black Magic Panther
Mikkeller Spontantripleblueberry
Mikkeller George vs. Kolsvart vs. Raspberry Jam

Snacka om rivstart och en härlig start på dagen, i en normal värld hade de fem ölen räckt under en hel dag men ölfestivaler är ölfestivaler så det blir nästan lite industriellt med intagandet av öl. Av bara farten provades Prairie Artisan Ales Bomb!, Brekeriet Saison Sauvage, Funky Buddha Last Snow Porter, B. Nektar Zombie Killer med flera. Sistnämnda var en en typ av mjöd som jag inte provat tidigare, inte så överdrivet söt med nästan bara en massa honung utan det fanns även friska äpplen och lite syrliga körsbär. Helt klart en intressant mjöd. Måste även nämna Boneyard Notorious IPA3 som utan tvekan hör till de allra godaste dubbelipor som jag haft äran att prova. Frisk och fruktig med en massa härligheter i form av ananas, mango, grape m.m. En sann lycka att bekanta sig med sådana öl.



Jämfört med de två tidigare CBC upplevde jag att det var mer folk än "vanligt" på fredagen, särskilt då under det första passet som var ganska livligt. Det hela rullade dock på, några direkta köer handlade det aldrig om förutom hos Cigar City och Three Floyds då de släppte ovannämnda tunga pjäser. Jag har ett bra minne för ansikten så det var kul att se andra obekanta människor som också varit på de två tidigare upplagorna av CBC. Föga förvånande kändes det ibland som att det var fler svenskar än danskar i hallen, särskilt då under lördagen då det vimlande av profiler.



Matmässigt tycker jag att det var bättre än tidigare åren, särskilt förtjust blev jag i Casual Street Foods hamburgare med sidfläsk. Löjligt gott och smått genialt på en ölfestival. Under de två dagarna åt jag tre sådana, hade gärna smällt i mig ytterligare 10 men hur skulle det ha sett ut?



71 nya öl liksom några gamla favoriter hann jag med dag ett på CBC. När det återstod ett par timmar av fredagens andra pass var det läge att bege sig mot Mikkeller & Friends där några kamrater som inte var på CBC satt och väntade.

Föga förvånande var det mer eller mindre packat med folk en fredagkväll på Mikkeller & Friends men det fanns en sittplats åt mig vilket förstås var skönt. En öl som gjorde stort intryck på mig var en Black IPA med namnet Surly Blakkr. Väldigt fint balanserad och mycket drickbart. Fint rostad och med fina dofter och smaker av grape, ananas, lakrits och lite kaffe. Det är den godaste inom den genren som jag hittills druckit.

Kvällen på Mikkeller & Friends var bra, när det började bli läge att avrunda fick jag den synnerligen briljanta idén att gå fram till baren och beställa en flaska Mikkeller Festival Special Edition 2014 - Stella 5. En Imperial Stout med havtorn. Flaskan på 1,5 liter och alkoholhalt på 16%. Perfekt öl att dela på 2,5 person efter en lång dag på CBC.



I ärlighetens namn kan jag erkänna att Stellan gav mig en rejält orolig mage och en magnifik huvudvärk vilket gjorde att jag försov mig fint nästa dag. Något liknande har inte hänt på flera år men nu var det alltså dags.

Nästa inlägg kommer att handla om lördagens något försenade äventyr på CBC.

2 kommentarer:

fajanen sa...

Även fast jag inte var med så är Stella historien redan en klassiker. Såg vad den ställde till med dagen efter iallafall. :-)

Gyllenbock sa...

Det syntes alltså? :) Ja det var verkligen en nybörjarmiss, hoppas att det aldrig sker igen...