måndag 24 mars 2014

Öl i Nice

Den gångna helgen tillbringades på egen hand i Nice med en kortare utflykt till Monaco. (mer om det i ett annat inlägg). Inför resan tog det inte så lång tid att komma fram till att Nice inte tycktes vara något Mecka för oss ölälskare. Frågan är om det stämde?

Som alltid då nya städer besöks tar jag en titt på framförallt Ratebeers information om det aktuella resmålet. Den högst rankade ölbutiken i Nice är ett ställe som heter Brune Rousse Houblon, det ligger centralt, inte långtifrån Gare de Nice, det vill säga centralstationen. Det som först slog mig var att öppettiderna var lite udda, 07:45-13:00 och 16:00-20:00. (stängt måndagar)

Det var en liten butik, det stod på en skylt att de skulle ha 300 olika öl. Orkade inte räkna alla men siffran stämde nog rätt väl. En hel del välkända öl från Belgien, Tyskland men även franska, även då från mindre för mig helt okända bryggerier. Tyvärr är min franska obefintlig, detsamma kunde sägas om innehavarens engelska. Ratebeer hade han i alla fall hört talas om, ja så mycket mer än så blev inte sagt. Förstås lite synd då det hade varit kul att veta lite mera om de olika ölen. Nu tog jag bara några stycken mer eller mindre slumpvis, kändes inte rätt att ta fram kameran heller så det blev bara några intetsägande foton med mobilkameran. De sex ölen jag köpte kostade sammanlagt 18,60 EUR.



Senare på kvällen var det dags att besöka den högst rankade baren i Nice, Vini Mundo. Som namnet antyder handlade det mesta om vin men lustigt nog hade de ungefär 10 olika öl från Nøgne Ø. Jag nöjde mig med en Nøgne Ø # 100 (Batch 100). Den är ju alltid lika trevlig att dricka, en spännande hybrid mellan en Barley Wine och DIPA. Flaskan kostade 9 EUR vilket jag tyckte var ett bra pris. Damen som serverade mig talade hygglig engelska så jag var tvungen att fråga henne varför de hade såpass många öl från Nøgne Ø. Anledningen var att det var en vinimportör från Norge som hade haft med sig några flaskor för några år sedan, ägarna till Vini Mundo tyckte om ölen och på den vägen är det. Onekligen en udda upplevelse att hitta såpass många öl från Grimstad på ett och samma ställe i Nice, vem hade kunnat tro det? Tyvärr kan jag inget om vin, men gissningsvis är Vini Mundo ett bra ställe för de som gillar vin då de såg ut att ha mycket att välja mellan.



I övrigt innebar fredagen inget öldrickande på lokal, till kvällsmålet fick jag ge mig och dricka ett glas vin då ölalternativen var Heineken och Leffe Brune, det var inga öl som jag orkade dricka.

Lördagen innebar regn, regn och regn. Det kändes inte så roligt att knalla på stan (förutom utflykten till Monaco). På kvällen lättade det i alla fall och då passade jag på att titta in på ett ställe som heter L'Oxford, den näst högst rankade baren i Nice, beläget i Vieux Nice (Gamla stan). Det handlade om ett väldigt litet ställe med hela fyra fatöl, av dessa provades den mest "exotiska" Delirium Red. Ett glas på 25 cl kostade 4 EUR. En väldigt söt öl som jag inte riktigt blev kompis med.



Nästan vägg i vägg låg De Klomp som stoltserade med hela 13 fatöl, men inget av dem intresserade mig. Noterade bland annat sex olika Grimbergen. Dessutom spelades det så in i bomben hög musik där att bara det fick det att börja snurra runt i skallen, tack men nej tack.

Inser att denna text blir rätt kort, men det finns inte så mycket mer att skriva om öl i Nice. Visst kan man alltid gå in i vanliga matbutiker och hitta mer eller mindre obskyr öl att ticka men inte ens det orkades med. I övrigt är Nice värt att besöka, särskilt om man gillar äldre primadonnor, förlåt damer som vägrar att plocka upp efter sina små söta fyrbenta vänners bombardemang på gator och torg.

Förövrigt var det kul att för en gångs skull åka ensam, särskilt med tanke på hur litet hotellrummet på Mercure Nice Marche Aux Fleurs var. Har man inga problem med små rum kan hotellet rekommenderas då det låg så bra, på promenadavstånd från alla nämnda ställen.


Annars började resan med en klassiker. Innan jag åkte ner hade jag tittat på vilken av de två flygbussarna som gick närmast hotellet, men då biljett till den aktuella bussen skulle köpas fick jag veta att det var strejk. Istället fick det bli en droska. Viva La France!

Inga kommentarer: