måndag 17 februari 2014

SF Beer Week 2014, torsdag

Igår avslutades SF Beer Week 2014, tillsammans med några glada ölentusiaster var jag i San Francisco i en knapp vecka. Kort tid kan tyckas men det går på rutin, man hinner mycket på sex dagar, ja det är helt klart bättre än ingenting enligt mig. Denna resa handlade till 97,8% om öl, en resa helt i min smak med andra ord. Min tanke är att publicera ett inlägg om respektive resedag.



Det hela började med torsdag 6/2 då en rutinflight till Kastrup klarades av för att sedan byta plan till SFO. (San Francisco International Airport). Jag hade lyckan att sitta i business class över Atlanten med SAS, något som helt klart gjorde resan bekvämare. Inga öl dracks ombord men däremot champagne, rödvin, portvin, GT och calvados, ja det rullade på. Vi var inte ensamma ölnördar ombord då den store galningen Jonas också satt ombord.



Efter 10 timmar och 30 minuter i luften var vi framme, immigrationen gick oerhört smidigt, det tog sisådär 45 sekunder, väskan levererades också snabbt så det tog inte ens 1,5 timmar efter landning innan vi var framme på vårt hotell, Comfort In By the Bay. Ett ganska enkelt hotell i ett lugnt läge, fungerade stabilt under resan.



För den som inte vet det är tidsskillnaden mellan Stockholm och San Francisco -9 timmar, när vi var framme vid hotellet hade klockan redan passerat midnatt hemma så en lång dag det blev det.

Det var lika bra att bege sig ut innan sömnen skulle vinna kampen, vi tog en hyfsat lång (runt 50 minuter) promenad från hotellet till ölbutiken Healthy Spirits, en butik som jag även besökte i augusti. Det är en ganska liten butik men med ett intressant utbud. De hade bland annat fem olika FiftyFifty Eclipse, jämfört med besöket i augusti upplevde jag att priserna på de flaskorna hade stigit med 4-5 dollar, nu kostade samtliga över 30 dollar per styck. Totalt köpte jag fem flaskor, av tämligen god kvalitet om jag får säga det själv. (Russian River Consecration, Alaskan Barley Wine 2013 Pilot Series, FiftiFifty BART 2013, FiftyFifty Eclipse Ewan Williams, Midnight Sun T.R.E.A.T. Imperial Chocolate Pumpkin Porter)

Från Healthy Spirits är det ungefär 10 minuters promenad till Toronado, ett ställe som jag längtat efter att få besöka igen. Mycket folk var det men vi lyckades snabbt knipa åt oss ett bord där vi kunde sitta och filosofera tillsammans med några goda brygder. Alla fyra började med en Russian River Pliny The Elder, sex dollar för en pint. Onekligen en öl som kan drickas igen, igen och igen. En makalöst god öl.



Toronado har ungefär 50 olika fatöl av blandade sorter, både inhemska och utländska. Flasklistan är inte jättelång men visst finns det en hel del godsaker även i den.



En öl som jag villa prova var FiftyFifty Concentrated Evil, tyvärr var den inte så god som jag hade hoppats. Lite väl söt och med en alkohol som slog igenom. En fatöl som däremot överraskade var för mig helt okända Golden Road Wolf Among Weeds IPA, riktigt färsk och humlig med tydlig smak av bland annat apelsin, grape och hö. Uppfriskande och fint drickbar. Är man i USA behöver man inte tveka så mycket om man står framför en okänd IPA/DIPA, det är bara att slå till.



Efter ett par timmar på Toronado började tröttheten verkligen påkalla på uppmärksamheten, det var läge att att runda av. Taxi till hotellet och sedan till sängs, nästa dag skulle resans två första event klaras av, mer om det i nästa inlägg.

1 kommentar:

Jonas sa...

It is i the great lunatic!
Prioriterade bort Toronado denna gång. Överskattat tycker jag...&så stank det piss där.