torsdag 12 december 2013

Några provade julöl

Måste erkänna att det går lite trögt med mitt provande av julöl/vinteröl men några har i alla fall hunnits med. Dessutom blir det en traditionell julölsprovning med grabbarna på tisdag 17/12 då ytterligare några kommer att betas av. Det här min ranking av de öl som hunnits med:


(samtliga öl förutom två är köpta på Systembolaget, på den "vanliga" hyllan eller på beställningssortimentet:. De övriga två köptes på NK Saluhall respektive dracks på fat på Akkurat)

1. Evil Twin Christmas Eve at a New York Hotel Room: len och fint drickbar Imperial Stout. Bra rostad med aska, mörk choklad, kaffe och salt. En öl som man inte ska stressa med. 3.9/5



2. Mikkeller X-mas Porter 2013 Via Til Fra: smakrik med en hel del choklad, lakrits och rostade toner. Även svaga toner av kryddor. Avslutningen var torr.  3.8/5



3. Dugges Christmas Idjit: det som främst slog mig då jag provade denna är att hur mycket Nutella den smakade. Nutella är ju sött och gott så ölet upplevde jag som helt ok även om jag helt klart föredrar den vanliga Idjit som jag tycker har en maffigare kropp och känsla.  3.6/5



4. Dugges  Juldricka: egentligen en ganska så "enkel" öl men jag tyckte om den. Fint drickbar utan några större krusiduller. Nötter, malt, lite humle och svaga kryddiga toner.  3.6/5



5. Beerbliotek Christmas Nights 2013: dracks på fat på Akkurat (tog aldrig något foto). Stabilt rostad med tydliga kryddor (kryddnejlika, kanel och ingefära) även mörk choklad och lite kaffe. En på det stora hela solid Porter.

6. Electric Nurse Christmas Ale: en stabil blandning av grape, kola, ananas och svaga toner av kryddor. Lättdrucken men ändå smakrik.  3.5/5



7. Folkared Deer Beer Christmas: mild och ganska söt med kryddor, karamell och bär. Humlig avslutning. Även denna lättdrucken på ett bra sätt. 3.3/5



8. Slottskällans Winter Ekologisk: lätt rostad med nötter, choklad, torkad frukt. Munkänslan var lätt men i det stora hela en duglig öl på 4.5%. 3.2/5



9. Mikkeller Santas Little Helper 2013: inte så tung som man kanske kan tro. Rostad malt, socker och choklad. Avslutningen var torr. Kanske vinner på lagring? 3.2/5



10. IIkley Holy Cow: lätt rostad med torkad frukt, bär. Rätt söt med en lätt kropp. Drickbar men inget som jag tänker köpa igen. 3/5



11. Byaregårdens Jul: kändes som en mer eller mindre "vanlig" lager. Bröd, jäst och lite humle. Inte så mycket att orda om. 3/5



12. Södra Xmas Brown Ale: malt, nötter, lite såpa, småkakor och lite kryddor. Tyvärr även svaga inslag av "klor" i avslutningen. 2.9/5



13. Lundabryggeriet Lunds Julöl 2013: Bröd, karamell, hö och lite citrus. Lätt syrlighet avslutningen. Drickbar men inte det minsta "julig" 2.9/5



14. Jädraöl NK Saluhalls Julöl: mild med lätt rostad malt, nötter och små, små inslag av kryddor. Endast på 3,5% så med tanke på det en ok öl. 2,9/5



15. Brutal Brewing Hale To Winter: söt med torkad frukt, karamell och frukt. Tyvärr även vibbar av papp vilket drog ner betyget. 2.6/5


Överlag har jag aldrig varit sådär otroligt förtjust i "julöl", till julmaten dricker jag allra helst julmust. Den traditionen är i högsta grad levande.

Inga kommentarer: