torsdag 21 november 2013

Smärta, en större form av lycka?

För en tid sedan kom jag att tänka på min militärtjänstgöring på KA1 i Vaxholm. Vi hade en smått excentrisk kapten som ofta nämnde att "smärta är en större form av lycka". Osökt kom jag att tänka på om det även kan tänkas gälla smaklökarna?



Sagt och gjort, stannade till vid hyllorna på Systembolaget som jag normalt bara passerar, fem små rara burköl skulle få utgöra underlaget för den synnerligen intressanta frågeställningen. Ölen det handlade om var dessa:

Fagerhult Export
Kopparbergs Dansk Fadöl
Carlsberg Sort Guld
Backyard Brew Bomble Bee 17
Brutal Brewing Sir Taste-a-Lot Hoppiness

Av ovanstående var jag bara säker på att jag tidigare druckit Carlsberg Sort Guld, då för ett antal år sedan. Det var alltså lite spännande mitt lilla experiment, även om mina förutfattade meningar anade hur det hela skulle sluta.

Började med de tre förstnämnda, samtliga lika utseendemässigt kunde direkt konstateras. Smakmässigt var de inte bra, tunna och intetsägande. Klart sämst var helt klart Carlsberg Sort Guld, den var faktiskt obehagligt äcklig. Betyg 1 av 5 om någon råkar vara intresserad. Hoppas innerligt att jag aldrig mer kommer att dricka det ölet.



Säkert kan en sådan kommentar irritera någon, men betänk då att något som man förr kunde dricka kan man inte längre göra, man går helt enkelt vidare i livet. Smaklökarna utvecklas och har andra behov än förr. Det behöver inte bara gälla öl, utan även mat, musik med mera. Jag lär inte vara ensam om att för länge sedan ha övergett ett band som jag förr lyssnade rätt mycket på.

 

Backyard Brew Bomble Bee 17 och Brutal Brewing Sir Taste-a-Lot Hoppiness var inte helt oväntat godare än de tre förstanämnda ölen, med Sir Taste-a-Lot Hoppiness som den bästa av de två. Även om den inte som namnet kan antyda smakade sådär otroligt mycket. Förövrigt ett väldigt löjligt varumärkesnamn, Brutal Brewing. Jaja, allt ska vara så tufft och kaxigt.

Vilka slutsatser kan då dras? Jo, att smaklökarna inte alls gillade smärtan som de utsattes för, särskilt då från Carlsbergs sida. Det är alltså tveksamt om vår gode kapten verkligen hade rätt.

Inga kommentarer: