torsdag 10 oktober 2013

Några frågor till Marc Schuterman, Brill & Co

Brill & Co grundades 1995 och är en av Sveriges ledande importörer av kvalitetsöl. De har ett brett utbud av bryggerier, både svenska och utländska. På Stockholm Beer & Whisky Festival 2012 vann Brill & Co 17 medaljer, nio av dessa var guld. I årets upplaga av SBWF blev det 12 medaljer varav sex guld. Både 2012 och 2013 blev Brill & Co utsett till den bästa svenska ölimportören av Sveriges största internetforum för öl, BeerSweden. Deras monter i den nyss avslutade mässan i Nacka var mycket populär, alltid då man gick förbi där var det mer eller mindre full fart. Till oss ölnördars stora glädje levererar Brill & Co mest hela tiden kul öl till Systembolaget, nu i oktober öl som Omnipollo Erzulie, Mikkeller K:rlek Höst/Vinter 2013, Hantverksbryggeriet Alkemisten med flera.

Tänkte att det kunde vara intressant att ställa några frågor till Marc Schuterman, marknadschef på Brill & Co.



1. Hur ser du på den nyss avslutade ölfestivalen i Nacka, gick det som förväntat? 

-Det är alltid en viss nervositet inför varje ölfestival, med så många olika saker som ska fungera, men så här i efterhand kan vi konstatera att det blev vår bästa festival hittills. Vi hade ett brett sortiment på ca 250 öl i montern, 30 kranar, en mängd gästande bryggare, som höll 9 olika master classes, och lämnade mässan med 12 medaljer varav 6 Guld. Men viktigast av allt var att vi fick otroligt mycket positiv feedback från alla, samtidigt som vi själva hade väldigt roligt, vilket är den bästa kombon jag kan tänka mig. Vi ser redan fram emot nästa år!

2. Vilket av alla era öl sålde mest? 

-Det var nog Mikkeller American Dream (som för övrigt vann sitt fjärde guld i rad)

3. Vilken är nästa festival som Brill & Co kommer att medverka på?

-Det är lite oklart just nu.

4. Vilket öl är din personliga favorit i er breda portfölj?

-Oj, det är omöjligt att svara på, det finns så många favoriter. 

5. Favoritöl överhuvudtaget? 

-Jag har lärt mig att ölupplevelser ofta är beroende av såväl öl som tid, plats och sällskap. Mitt allra starkaste ölminne är Närke Kaggen Stormaktsporter 2006 vid Bishops Arms-montern på SBWF 2007. Efter att ha druckit den hade jag och min kollega Jonas inget annat att göra än att gå hem (just det året ställde vi inte ut själva). Det kändes fullständigt meningslöst att fortsätta prova öl efter det.

6. Hur tror du att ölmarknaden i Sverige kommer att utvecklas de kommande åren?

- För drygt tre år sedan, i juni 2010, blev jag ombedd av Dempa på den numera nedlagda bloggen Dempabeer att som en del i en ölbloggarstafett förutsäga hur den svenska ölmarknaden skulle se ut den 27 juni 2015, dvs fem år senare. Det roliga är att jag fortfarande tycker att det mesta från den tre år gamla förutsägelsen stämmer väl, så jag tar mig friheten att länka till den: http://dempabeer.blogspot.se/2010/07/lordag-27-juni-2015.html

7. Hur ser det annars ut för Brill, några nya kunder på ingående eller annat spännande?

-Det är full fart med en strid ström av såväl nya kunder som nya produkter. I dagarna fick vi också tillskott personalmässigt av Lars Landeman, som tidigare varit med och byggt upp Sigtuna Brygghus. Och så kommer vi att flytta till nya kontorslokaler snart, vilket ska bli enormt skönt med tanke på att vi vuxit ur de nuvarande på flera olika sätt. Dessutom arbetar vi på en ny hemsida, som kommer bli riktigt bra när den är klar. Förhoppningsvis kan vi få se den färdig före årsskiftet.

8. Har du något spännande tips angående kombinationen mat och öl?

-Ett av mina personliga favoritöl, och som jag tycker är otroligt användbart i många kombinationer med mat, är Mikkeller Texas Ranger. Det är en porter med chipotle, och den passar utmärkt till såväl laxsallad som ostron som en köttbit osv. 

Jag tackar Marc som tog sig tid att svara på frågorna och ser fram emot nya spännande bryggerier i deras breda utbud av intressanta sådana. Ser också fram emot kommande lanseringar på Systembolaget. Den nya hemsidan kommer också bli intressant att se, den nuvarande är ju i ärlighetens namn inte alltför upphetsande.

Inga kommentarer: