torsdag 26 september 2013

Två Cantillon-kranar på Akkurat!



Fullt fokus är det på SBWF som börjar om knappt 12 timmar, men kvällens nyhetsbrev från Akkurat bara måste lyftas fram. I nyhetsbrevet, skrivet av Stene, stod bland annat följande:

"När vi började köpa öl av Cantillon för snart 20 år sedan fanns det inte några restriktioner på hur mycket man fick köpa. Då gick bryggeriet på halvfart och det var nog inte i ärlighetens namn så lätt för dem att göra av med det de producerade. Johan i baren påminde mig om här om dagen att när han började jobba här så sålde vi en eller två 37,5 cl flaskor i månaden. 

Vi beslöt då att ta in deras öl på fat. (jag tror att det var runt ca 2001-2002) Mest för att vi insåg att om man skall få någon att prova Lambic så måste de få kunna smaka lite utan att köpa en hel flaska. Nu gör vi av med så mycket att jag har svårt att mätta efterfrågan.

Jag har länge varit sugen på att utöka till två Cantillon-kranar. Nu tror jag att jag lyckats övertala Jean om att släppa ifrån sig lite mer öl. De ligger ju på maxkapacitet, har inte möjlighet att ta emot nya kunder och de kunder de har får bara köpa en viss tilldelad mängd. Nu tror jag att vi fått till det så att det skall fungera.

Så, planen är att vi ska fortsätta med en fast Cantillon och en som vi alternerar.

Det blir mestadels Cantillon men kanske även lite Tilquin och något från Brekeriet eller liknande när tilllfälle ges. För att fira detta kopplar vi på vårt enda fast Mamouche (för i år) samt en lagrad Gueuze (2009) imorgon torsdag."

Vad ska man säga om detta? Inget annat än enastående, återigen bevisar Akkurat att de har en unik relation med Cantillon. C'est bon! 



2 kommentarer:

Christian sa...

Oj, ska dit i slutet på nov. Kan man tänka sig att man kan få sig en Mamouch på fat då?

Gyllenbock sa...

Hej! Tyvärr inte, Akkurat fick bara ett fat Mamouche i år och det är slut. Men som tur är finns det en hel del annat att trösta sig med.