torsdag 19 september 2013

En vecka kvar



Nu är det bara en vecka kvar till årets ölmässiga höjdpunkt på hemmaplan, syftar förstås på Stockholm Beer & Whisky Festival and Taste Experience. Det ska som vanligt bli mycket trevligt och roligt att gå på festivalen. Har jag räknat rätt så är det elfte festivalen som jag går på, ja tiden den går snabbt och ölen som slunkit ner under dessa år är nog rätt många. 

Som vanligt är det med en stigande spänning man tittar på diverse sidor för att se vilka öl som de olika utställarna tar med sig. Allra bäst koll på ölen har Stefan Ölsvammel, det är bara att ha tålamod tills hans öllista är klar. Ett imponerande jobb som många av oss har stor glädje av.

Förra året slog festivalen rekord i både antalet öl och antalet besökare, det blev närmare 36500 besökare. Jag var där fem pass av sex, det blir nog samma facit i år igen, det går helt enkelt inte att motstå att åka till Nacka då det ändå ligger relativt nära från hemmet.

Något som är värt att göra är att gå på en Masterclass eller två, det finns verkligen en drös olika så med största säkerhet finns det något för alla. Förra året var jag på en mycket trevlig Master Class Sake anordnat av Brill & Co där Kjetil Jikiun pratade om sake, det var verkligen lärorikt. Även i år finns det en fin möjlighet att lära sig mer om Sake, den 4/10 anordnats det nämligen en Master Class med titeln "Sake, Hands on!". Är ni nyfikna på sake så är tipset att boka in sig på den.

En annan sak som jag fokuserade lite mer på förra året var mjöd, i synnerhet då från Mjödhamnen. Även det var riktigt intressant då mjöd var en dryck som jag knappt visste något om. Det är just det som är så fint med stora festivaler och flera besöksdagar, det finns chans att lära sig nya saker hela tiden då man kan språka direkt med producenterna. Har ännu inte bestämt vad jag ska försöka fokusera lite extra på i år, men något blir det säkert.

Som sagt, det ska bli riktigt roligt med årets SBWF, jag ser verkligen fram emot det. Att träffa andra ölnördar är en av de största behållningarna med festivalen liksom förstås att dricka en hel del intressanta drycker samtidigt som möjligheten finns att språka med folk från branschen.Det gäller bara att inte glömma att dricka en massa vatten annars kan det bli onödigt tungt dagen efter.

Vi ses väl i nästa vecka?

Inga kommentarer: