torsdag 14 mars 2013

Högre makter

Av någon anledning kändes det idag lite extra rätt att hämta ut några flaskor från mitt lokala Systembolag. Igår valdes som bekant Jorge Bergoglio till ny påve, flaskorna som hämtades idag är bryggda av trappistmunkar, nämligen i Saint Sixtus i Westvleteren (Belgien) och Stift Engelszell. (Österrike)



Ölen i fråga släpptes klockan 10:00 för en vecka sedan på Systembolagets hemsida, i fallet Westvleteren XII var de drygt 1400 flaskorna slutsålda på mindre än sju sekunder. Gregorius tog också slut väldigt snabbt. Det var ett lotteri om man skulle få tag på några flaskor men någon högre makt såg till att jag fick de flaskor som jag beställde, tack för det!

Westvleteren 12 är just nu det högst rankade av samtliga öl på Ratebeer, då är det kanske inte så konstigt att ölet sålde slut så extremt fort. I normala fallet kan ölet bara köpas hos munkarna i Belgien även om det ibland går att hitta några (dyra) flaskor på vissa ölbutiker i Belgien. På utvalda krogar finns ölet förstås också att köpa men som regel är ölet svårt att hitta.



Jag tycker att det är en väldigt god öl, första gången som jag drack en flaska var på Kulminator 2009, årgången då var 2004 och flaskan kostade 12 EUR. Snacka om prisvärt. Helt klart ett fint litet minne även om jag i ärlighetens namn tycker att Westvleteren 8 är snäppet godare.

Engelszell Gregorius Trappistenbier vet jag inte så mycket om annat än att Stift Engelszell är det nya trappistbryggeriet, för stunden finns det sex stycken i Belgien, ett i Nederländerna och så Stift Engelszell i Österrike.

Det kanske inte är så illa att vara munk? God öl får de i alla fall dricka. 

Bibere humanum est, ergo bibamus.

Inga kommentarer: