söndag 17 februari 2013

Två årgångar av Hanssens Oude Kriek

Som jag skrev häromdagen var Eddan, Eirik och jag på Bishops Arms Folkungagatan för en dryg vecka sedan. Efter att vi provat fyra Mikkeller Yeast Series var det fritt fram att beställa det man behagade. Det var ett tiotal flaskor och fatöl som provades, av dessa tycker jag att PangPang Puttin in Hours Pale Ale var den på förhand mest intressanta. Det är deras första öl, utöver den har de hittills tagit fram två andra öl, PangPang Hökarängen IPA och Hornstull Honey Amber (framtagen av Hornstulls Bryggerisällskap)



De två sistnämnda tyckte jag om då jag provade dem, så frågan är hur PangPang Puttin in Hours Pale Ale kunde tänkas smaka? Det vara bara att beställa in en flaska och prova. Noterbart var att bäst-före var maj 2013.

Vätskan var nästan klar mörk bärnsten, skummet litet, det lade sig fort. Doften var maltig med kola samt citrus och lite grape. Smaken innehöll samma beståndsdelar även vissa spår av något som påminde om smör. Medel bitterhet och en torr avslutning. Drickbar men inte som jag hade förväntat mig att ölet skulle smaka. Betyg? 3.1/5



Efter detta var det bara att bege sig till Akkurat där en skön Günther-Bräu Schwarzbier dracks lekande lätt. Därefter följde ett par årgångar av Hanssens Oude Kriek, en från 1998 och 2003. Den nyaste av de två tyckte jag med om eftersom den hade mest smak av körsbär och kändes fräschare i det stora hela. I övrigt en väldigt trivsam öl, härligt syrlig med inslag av fat, källare och funk. Väldigt torr avslutning, ja i högsta grad en sympatisk öl.

En inte helt torr kväll avslutades med en Närke Konjaks! Stormaktsporter, tyckte att den rentav var godare jämfört med första gången som jag provade den. Helt klart kan man ha en sämre kväll.

Inga kommentarer: