onsdag 27 februari 2013

Öl i Oslo, ett dygn, del 1

I all upphetsning över de olika ölsläppen på Systembolaget måste även vardagslivet ha sin gilla gång. I förra veckan var jag ledig några extradagar, vad göra då? Kom på att det var några år sedan Oslo senast besöktes (2010). Sedan dess har det hänt en del ölmässigt intressant där så det var lika bra att åka över för ett kortare besök.

 

Ungefär fyra timmar efter att dörren där hemma hade låsts var jag incheckad och klar på Radisson Plaza i Oslo, ett hotell som jag valde efter dess strategiska position vid centralstationen i Oslo. De olika ställen som besöktes låg max 25 minuter från hotellet, helt perfekt alltså då jag alltid gillat att promenera.



Första punkten förutom lunch var att besöka Vinmonopolet i Vika. Den butiken liksom butiken på Valkendorfsgate i Bergen är de två Vinmonopol med bäst utbud, ibland har de rentav öl på hyllorna som inte ens finns på hemsidan, fast så var fallet inte denna gång. "Specialpol" kallas de två butikerna.



Ren och snygg butik, utbudet är litet jämfört med Sverige med helt klart över medel för att vara Norge. Priserna är förstås norska med allt som det kan tänkas innebära. Min tanke var att köpa några norska öl som jag tidigare ej druckit, lyckades hitta fyra stycken som var intressanta.

Efter att ha besökt en bokaffär i jakten på litteratur om norska polarfarare (hittade ett par stycken) dumpade jag flaskorna på hotellrummet och begav mig sedan till ett klassiskt ställe som även besöktes förra gången då jag var i Oslo, nämligen Olympen Mat og Vinhus, ett ställe som bara är ett måste. Särskilt många fatöl har de inte, sex stycken vid mitt besök men flasklistan är imponerande, med mycket norskt och amerikanskt.



Knallade in på "Lompa" kring tre på eftermiddagen, då var jag ensam kund. Givetvis hade jag läst min läxa så jag visste vilka öl jag ville ha, började med en Nøgne Ø Sour Brown vilket visade sig vara en mild sour ale. Choklad, vinäger, fat, lite kola och bär. Lättdrucken och snäll, inte lika "tuff" som vissa sour ales från Haandbryggeriet som jag provat tidigare. Priset för flaskan (25cl) var 89 NOK vilket motsvarar 101 SEK. Inte så illa trots allt, en flaska på Bishops Arms skulle nog inte vara billigare.



Nästa öl var Nøgne Ø 100% Peated vilket visade sig vara en riktig tuffing, ja ölet dominerades fullkomligt av whisky både i doft och smak. Väldigt speciell med massor av rök, torv och sälta. Har aldrig smakat en liknande "whiskyöl" eller vad man nu ska kalla det. 0,25 cl var nästan för mycket, men man försöker ju vara tapper.



Vid det här laget började det trilla in lite mer folk även om det fortfarande var mycket lugnt. Tydligen var det vinterferie vilket bidrog till att folk var upptagna med annat. När jag beställde de två ölen från Nøgne Ø var jag förstås tvungen att fråga om de sålde många av dem, bartendern svarade "ja, ibland till sådana som du". Undrar vad han menade med det?



Miljön på Olympen är verkligen imponerande, stället andas historia. En hel del prat om öl blev det med den trevlige bartendern, jag hade säkert kunnat sitta kvar länge till men kände att det började bli dags att röra på sig men innan dess beställdes en öl till, Haandbryggeriet Tindved. Mitt livs andra öl smaksatt med havtorn, första var förstås Cantillon Tyrnilambic Baie d´Argousier som finns på One Pint Pub i Helsingfors. Tindved ingår i Haandbryggeriets nya serie med fruktöl.



Den var överraskande diskret, syrligheten kom på slutet. Kan inte direkt påstå att jag kände så värst mycket havtorn i varken doften eller smaken, ja hur smakar egentligen havtorn? Måste erkänna att jag har dålig koll. Hur som helst en ok öl varken mer eller mindre. Helt klart ett intressant och roligt projekt, vore skoj om något svenskt bryggeri gjorde något liknande.

När det hade blivit tidig kväll var det dags att äta något igen, varför inte knalla iväg till den nya mathallen Vulkan, sagt och gjort. Inte blev det sämre av att där även finns en bra ölbar, Øltorget. Runt 200 flasköl hade de liksom 14 på fat. Miljön var inte direkt rogivande men ändå trevlig då det alltid är trevligt att befinna sig i en mathall med hyfsat stort utbud. Dagens tredje nya från Nøgne Ø fick det bli, Roasted Pepper Ale. Nu åt jag ingen pepparbiff men gissar ölet skulle passa fint till en sådan då den verkligen smakade mycket peppar. Intressant och udda öl igen från Nøgne Ø, helt klart är experimentlustan stor i Grimstad, kul det tycker jag.



Det var den första delen angående dygnet i Oslo, del två följer.

Specialmeddelande till Eirik (Basunen): Olympen hade inte kvar några flaskor av Nøgne Ø Dark Horizon First Edition. Självklart frågade jag om det även om svaret var givet.

1 kommentar:

Eirik sa...

Ha ha nej jag hade blivit överraskad om du fick ett annat svar - men det känns ju givet att ställa en sådan klassisk fråga :)