fredag 25 januari 2013

Åsundens Asundi, bara att hälla ut.

Så smått fortsätter "granskningen" av ölen som finns att beställa ur det lokala beställningssortimentet. Åsundens bryggeri startades 2011 av Niklas Rydberg, det är beläget i Ulricehamn. Mer än så vet jag inte om bryggeriet, hemsidan är just nu under konstruktion.

Åsundens Asundi ska vara en Brown Ale. Färgen var mörkbrun med ett minimalt skum.



Doften var udda, lätt syrlig med lite lakrits, vinäger och något som påminde om rödvin. Smaken var också klart annorlunda, lätt rostad med rödvin, inslag av trä, lakrits, sot och lite vinäger. Lätt munkänsla och inte mycket till kolsyra.

Vet ärligt talat inte vad jag ska säga, det gick i alla fall inte att dricka upp ölet. Bara att hälla ut. Trist att det ska behöva ske men men sådant sker ibland.

Vågar jag prova bryggeriets andra öl? Förutom Åsundens Asundi har de tre andra öl i produktportfölj. Nog vågar jag det, man lever ju på hoppet. För den som undrar kan jag meddela att en flaska kostar 25,20, då får man en halvliter.

4 kommentarer:

Hannes sa...

Istället för att hälla ut den så ta med den till systemet och få pengarna tillbaka. På så sätt känns det i bryggeriets plånbok istället för din..

Johan Kronquist sa...

Jag reagerade såhär på Börjes Barley Wine, Åsundens Bryggeri, Ulricehamn: "Jag hoppas verkligen att det var fel på flaskan, för det både luktade och smakade grispiss! Jag var tvungen att hälla ut den. Fy fan!"

Gyllenbock sa...

Hannes: det är sant, tyvärr är jag alldeles för dålig på att lämna in "skadat gods" eller hur man nu ska uttrycka det hela?

Johan: det ölet har jag inte haft "nöjet" att prova, låter verkligen inte lovande.

tina sa...

Vad tråkigt att ni upplevede ölet dåligt , vi har jobbat hårt på att få en jämnare och bättre kvalitet som vi nu har uppnått. kontakta gärna mig så ska ni få nya smakprover.

Tina Boustedt säljare Åsundens Bryggeri
0762-289573