söndag 30 december 2012

Värdig sista öl 2012



Igår dracks årets sista öl, blir inga fler då jag ska jobba både nyårsafton samt nyårsdagen. Funderade i några minuter vad som skulle kunna tänkas plockas fram från förrådet som sista öl 2012, valet föll på en liten men söt flaska innehållandes 18 cl De Molen Hel & Verdoemenis (Bordeaux). Flaskan hade nummer 455 av 600, ölet bryggdes i mars 2010 och tappades på flaska i september 2010. Om inte minnet sviker mig helt så har jag för mig att ölet köptes i Köpenhamn, Ølbutikken. Men det kan även ha varit hemma hos De Molen i Bodegraven, nåja nog om det. 

Lite tog det emot att öppna den söta, lilla flaskan men man kan inte spara allt i all oändlighet. Tänk att multna i jord utan att ha druckit upp allt som finns i förrådet? 

Nå, det var bara att ta av kapsylen, det gick utan missöden. Ur flaskan kom det en kolsvart vätska, något skum var det inte tal om. Trots det såg ölet väldigt inbjudande ut. Svårt att förklara det men vissa öl har "det" redan från start, så är det bara. 



Ölet var lite för kallt så jag lät det stå i ungefär 10 minuter, sedan var det bara att börja sniffa. Ojoj, vilken poesi för näsan. Verkligen en mycket inbjudande och trevlig doft. Komplex och vinös med mörk choklad, kaffe, bär, lakrits, förstås rostad malt men även en del spår av fatet från Bordeaux. Helt klart en öl som man länge, länge bara skulle kunna sitta och dofta på, men smaklökarna ville också ha sitt så det fanns inget annat att göra än att ta en första klunk. 

Vinöst var det lugnt sagt, mycket kaffe och mörka bär. Alkoholen kändes inte mycket, fast en viss värmande effekt tyckte jag mig ana. För varje klunk tyckte jag mig förnimma nya smaker och nyanser. Kul det är det att prova öl som bjuder på så många intryck. Något som förvånade mig var att kroppen trots allt var rätt "lätt", hade nog förväntat mig lite mer dunder och brak även om det inte spelar någon roll. Munkänslan upplevdes nästan som len. Eftersmaken satt i länge. Verkligen en väldigt god och sympatisk öl som hör till de godare som jag druckit 2012. På etiketten stod det att ölet under rätt förhållanden kan sparas i 25 år, någon som kan skicka mig en flaska eller två så kan jag se om det stämmer. De Molen behärskar verkligen det här med svart konst, tack!

Poängmässigt blir belöningen 4.6/5 vilket är mycket högt. 

Consummatum est 2012, nu är ölåret 2012 fullbordat. Ser redan fram emot 2013.

Inga kommentarer: