onsdag 5 december 2012

Malmö Brygghus, några trevliga timmar

I måndags for jag ner till Malmö för att dels köpa Lunnamelle, äta Sveriges godaste gyros på Gyros Pita, träffa några vänner, köpa Brekeriets julöl, Brettlehem, med mera. Full fart var det men jag passade också på att besöka Malmö Brygghus pub för första gången. Svenska bryggeripubar är vi sannerligen inte bortskämda med. Malmö Brygghus har varit igång i nästan exakt två år nu, då de häromveckan fyllde två.

På övervåningen var det en hel del folk som åt julbord men nere vid baren var det lugnt, endast en ölnörd på plats, herr Ekne med kollega. Eller två ölnördar var det förstås då Hampus bakom baren sannerligen brinner för drycken öl. Jag kan nog också kallas ölnörd så helt klart blev det några trevliga timmar på Malmö Brygghus.



Sex för min nya öl fanns på fat, självklart passade jag på att prova samtliga. (halva glas för den som blir orolig). Ölen som dracks var Witbier, Amber Ale, Galaxy Pale Ale, Julöl 2012 och False Dmitriy Julspecial.

Samtliga tyckte jag var ok, witbieren skulle jag gärna dricka under den varma årstiden då ölet var skönt läskande. Galaxy Pale Ale var rätt söt men med en bra fruktighet. Även det en öl som säkert skulle göra succé på sommarens tillställningar.

False Dmitriy Julspecial smakade väldigt mycket vanilj, blev aningen för mycket tyckte jag nog allt. I övrigt en "snäll" och väldigt drickbar Imperial Stout. När jag ändå var på plats passade jag på att beställa en flaska Malmö False Dmitriy Ekfatslagrad. Den innehöll också en del vanilj men inte lika mycket som i julvarianten, helt klart godare.



Som kuriosa kan nämnas att flaskan, eller rättare sagt etiketten inte blev tillåten till försäljning på Systembolaget. Anledningen till det? Personen på etiketten ser ut att vara under 25 år. Ibland är det bara så stolligt! En jäkla skillnad på 24,5 och 25.....

Sist men inte minst drack ett litet glas Malmö Brygghus Cacao-porter, det handlar om en modifierad variant. Mycket godare än den tidigare varianten enligt mig, verkligen sköna toner av choklad. Ölet bara skrek efter en schysst dessert som sällskap.



Helt klart är jag positivt överraskad av ölen på Malmö Brygghus, det har verkligen hänt grejer sedan jag första gången drack några av deras öl. Stort tack till Hampus för ett trevligt samtal, jag ber att få återkomma vid tillfälle. Just ja, väldigt prisvärt var det också jämfört med Stockholm, de sex fatölen liksom flaskan kostade endast 201 kronor, det är ju sannerligen ett kap. En annan bra grej med Malmö är att staden inte är överdrivet stor,  det mesta som är intressant ligger på promenadavstånd från varandra.Det härliga är att man numera inte behöver åka till utlandet för att hitta en ölmässigt intressant destination, även här hemma i Sverige händer det saker hela tiden. Åk till Malmö gott folk!

Inga kommentarer: