fredag 7 december 2012

En enklare julölsprovning

I tisdags provade Eddan, Silenzi och jag några julöl, några öl till maten blev det också. Tyvärr kunde inte Basunen medverka eftersom han just nu är under medicinering, men men det kommer alltid nya provningar så ingen panik.

Vi började med en flaska Fantôme La Piétrain Ambrée. Doften bjöd på en del smör, peppar, malt, jäst och lite frukt. Liknande i smaken, även spår av deg. Citrus, kola och äpplen. Frisk och med en livlig kolsyra. Helt klart en drickbar öl.



En Stone Pale Ale fick jag som gåva, tack för det! En helt ok öl som det mer eller mindre bara var att hälla i sig. Inte extremt humlig på något sätt. Kola, lite malt, torr avslutning. En stabil törstsläckare.

Vi provade sex stycken julöl, av en blev det två årgångar så sammanlagt sju flaskor.

Först ut var Hornbeer Funky Elf, en flaska som inköptes på Barley Wine i Köpenhamn för en dryg månad sedan. Ölet är nytt för i år. I min mun kändes ölet väldigt torrt men en del funk. Även spår av körsbär, sot, russin, frukt och karamell. Munkänslan var åt det krämiga hållet. Helt ok om inte någon sensation.



Därefter provade vi två årgångar av Corsendonk Christmas Ale, 2008 och 2012. Alla tre var vi överens om att den äldre varianten var godare, bland annat kändes den lite mer elegant och helt enkelt mer smakrik. Även doften var mer inbjudande. Kul att konstatera att lagringen gjorde ölet godare. Ska ta och köpa några flaskor och glömma bort dem i några år.



Nästa rackare köptes också i Köpenhamn, Mikkeller Santas Little Helper 2010 (Barrel Aged Rum Edition). Som vanligt ett långt namn, ölet i sig tyckte jag var lite för "kemisk", särskilt kom jag att tänka på lacknafta. När vätskan stått ett tag i glaset blev det bättre. Tydlig fatkaraktär på denna, även en hel del alkohol. Gick att dricka men inte det godaste jag druckit från Mikkeller.



Nils Oscar Julöl 2006 var ölet som stod näst på tur, ett öl som jag hade gett upp hoppet om att få dricka. Men ibland har man flyt, jag fick reda på att den gode herr Balder på Ölrådet hade en flaska eller två, till min stora glädje gick han men på att byta en flaska från 2001 mot en från 2006. Tack för det! Nu har jag äntligen druckit samtliga varianter av Nils Oscar Julöl som har gjorts, snacka om att det ger en inre tillfredsställelse....jaja, nu ska vi inte överdriva.



Ölet hade bäst före december 2012, var det fortfarande drickbart? Det vill jag hävda, visst kände man att ölet hade en viss ålder men de klassiska inslagen av papp var ännu inte tongivande. Ölet hade en vinös känsla, påminde en del om Madeira. Inslag av torkad frukt, en del smör, särskilt på slutet. Mild kolsyra, ingen humle vad jag kunde notera. I ärlighetens namn en del "damm" men i det stora hela helt ok, fast ingen sensation. Vet inte hur mycket kryddor ölet hade då den var ung, nu kunde man bara ana en lätt kryddighet.

En flaska Haandbryggeriet Bestefar dracks också, tyvärr kan jag inte minnas var flaskan köptes. Chicago förra hösten ligger bäst till, eller? Här snackar vi om ett öl som var rejält "julig", verkligen en hel del kryddor som nejlika, anis och mynta, ja jag tror att det var lite mynta. Måste nog snart gå en kurs i kryddor så att jag skriver rätt. En bra öl som hade en avslutning som innehöll rök.



Sist men inte minst provades en Brekeriet Brettlehem, lyckades till min stora glädje köpa fem flaskor i Malmö i måndags. Mycket kryddor i doften, särskilt kryddnejlika och peppar. Även brett men inte så dominerande. Det första jag kom att tänka på i smaken var pepperkaksdeg, gott! Kryddor, kola och något "grönt". Ännu en trevlig öl från Brekeriet, känns betryggande att ha tre flaskor kvar, de får nog vila något år eller så.






Kvällens slutställning blev följande:

Corsendonk Christmas Ale 2008 10p
Brekeriet Brettlehem 9,5p
Haandbryggeriet Bestefar 9,5p
Hornbeer Funky Elf 9,5p
Nils Oscar Julöl 2006 9p
Mikkeller Santas Little Helper 2010 (Barrel Aged Rum Edition) 8,5p
Corsendonk Christmas Ale 2012 7p

En något överraskande segrare, framförallt att skillnaden var så stor mellan de två årgångarna av Corsendonk.


Inga kommentarer: