fredag 27 juli 2012

O’Connor’s, Uppsala

Efter ölprovningen förra lördagen begav sig Johan, Matt och jag till O’Connor’s, ett ställe som jag hört en hel del om. Det var verkligen läge för ett besök kan man lugnt säga.



O’Connor’s har en typisk mörk inredning men en relativt lång bardel. Något som jag aldrig varit med om tidigare är en separat bardel för "ölnördar" och annat löst folk, eller närmare bestämt ett ölförrådt dit man själv kunde gå in för att botanisera bland flaskorna. (fast det är förstås artigt att be om lov innan man klampar in, vilket nog är kutym skulle jag tro)



En lördag i juli är lite av lågsäsong i Uppsala, något som märktes på utbudet, särskilt då bland fatölen. Det bekom mig inte det minsta för det första ölet ur förrådet som vi delade på var en Hantverksbryggeriet Baronen 2008, ett öl som jag letat efter i några år nu utan att finna. Det är verkligen en suveränt god svensk Barley Wine, kanske den godaste? Härligt söt med en fin kropp. Skulle älska att dricka en sådan på vintern framför en sprakande brasa.



Dark Horse Crooked Tree IPA var en duglig öl för att inte tala om Alchemist Heady Topper. Sistnämnda är verkligen högst njutbar. Härligt humlig och inte sådär våldsamt bitter utan ändå rätt balanserad. En DIPA som tillhör den högsta divisionen.



Nu när jag skriver dessa rader inser jag att det var inga dussinöl som dracks, inte för att det brukar vara det heller. Nästa pjäs var Nøgne Ø Imperial Stout Cognac Barrel, också det en rackare som jag aldrig sett tidigare men gärna velat få tag på. Kanske inte riktigt lika god som vanliga Nøgne Ø Imperial Stout men ändå väldigt bra öl. Skulle inte tveka en sekund att prova det ölet igen, inte en sekund!



De Molen Haver & Gort var bra med tydliga spår av whisky men det fattades något för högre betyg. Kvällens sista öl blev Anderson Valley Brother Davids Triple, söt som få. Blev i det mastigaste laget att dela på en stor flaska på två, jag orkade i alla fall inte dricka upp min ranson.



Helt klart var det värt att besöka O’Connor’s, jag kommer garanterat att göra det igen, särskilt då då det är lite mer fart. Läget är väldigt bra, runt fem minuters promenad från Uppsala Centralstation så en dagstur från Stockholm är inget problem så länge tågen går enligt plan.









 







Inga kommentarer: