måndag 14 maj 2012

Torsdag på Ølfestival København 2012

I torsdags var det då äntligen dags att flyga ner till Köpenhamn för öldrickande, ja för i ärlighetens namn var det det som resan till hundra procent gick ut på. Eddan, Eirik och jag åkte förväntansfulla ner, jag har aldrig gått på två olika ölfestivaler två dagar i rad så det skulle bli mycket intressant.

Efter att ha tagit Metron från Kastrup och checkat in på hotellet i Frederiksberg knallade vi ner mot city, ja för visst ligger väl Köpenhamns city i området kring Istedgate? Först lunch och sedan lite ölshopping på smått legendariska Ølbutikken. Det är lite märkligt att skriva det men ölshoppingen var lite av en besvikelse då många av hyllorna gapade förvånansvärt tomma. Borde ha gjort som Fredrik, beställt öl hemifrån och sedan hämtat ut lådan. Kanske kan vara något att prova till nästa gång. Nu blev det bara fyra flaskor på torsdagen, vilket är min klart sämsta notering genom tiderna.

Ryktet på stan sade att det skulle vara en mängd "dårar", "ölnördar" och andra lirare på Mikkeller Bar så efter den ynkligt beskedliga shoppingen gick vi dit. Och visst, stället var nästan fullt trots att klockan inte var så mycket ännu, det är aldrig fel att träffa törstiga själar. Bland profilerna märktes Jonas, Johan och Tom. Efter att jag beställt en Mikkeller Frelser och börjat smutta på den hörde jag ett välbekant garv, och visst var det Kristopher som kom in i salongen tillsammans med Gripen och Balder. Som alltid är det skoj att träffa folk som man känner igen.


Klockan började ticka på så vi kände att det var läge att gå till hotellet, lämna in flaskorna och sedan knalla iväg till Tap 1 där Danske Ølentusiasters Ølfestival København 2012 skulle hållas. Det är aldrig roligt att lämna Mikkeller Bar, särskilt inte efter enbart en öl men så blev det denna gång. 


Tidigare har jag besökt Ølfestival København vid ett tillfälle och det var på en lördag 2010. Då var det mycket folk, på torsdagen blev det aldrig trångt utan det var perfekt ur alla synvinklar. Inga köer någonstans, varken till de olika utställarna, toaletterna eller till matstället där det på dansk maner främst serverades korv. Enligt den officiella statistiken var det 1538 gäster på torsdagen. En sak alltid måste nämnas är det smidiga systemet med polletter, varför inte i Nacka är den eviga frågan utan svar vad det verkar.


Helt klart saknades några utställare jämfört med 2010, främst tänker jag på Mikkeller. På olika sidor på Internet diskuteras det just nu om relationen mellan Danske Ølentusiaster och Mikkeller, om det är klokt att ha två olika ölfestivaler på samma datum i en stad som Köpenhamn med mera. Min åsikt är att det var perfekt att kunna besöka två olika festivaler på två dagar, även om det innebär att kroppen fick ta viss stryk, men så pass illa som för Mats Alba blev det aldrig. 


Jag hade ingen direkt strategi för vad jag skulle prova under torsdagen, min egna statistik avslöjar att det blev 40 nya öl. Hornbeer är ett bryggeri som jag alltid tyckt om, jag ägnade en hel tid åt dem. 13 nya från dem provades varav de flesta var stabila. De hade bland annat med sig sex olika testbrygder, från blåbärsöl till single hop med Yakimahumle. 


Godast av de 13 ölen från Hornbeer var nog ändå Else Stout, den var väldigt behaglig på något sätt. Den var inte vråltung men med en solid munkänsla. Tyckte även om Hornbeer Skibsöl, den var full av rök, tjära och aska. Påminde mycket om klassiska finska tjärpastiller, måhända en perfekt öl för en sjöbuse.



Nøgne Ø/Terrapin Imperial Rye Porter var också en sympatisk bekantskap, fastnade särskilt för den krämiga munkänslan. Nøgne Ø Single Hop Citra IPA kändes lite blek. Kanske är det bara jag som är lite trött på alla dessa singlehoppade öl, det händer liksom inte så mycket med dem.



Djævlebryg Pride of Nekron var en väldigt god Imperial Stout, godaste ölet på torsdagen. Annan öl som var väldigt bra var Ugly Duck Imperial Vanilla Coffee Porter.



Vad vore en ölfestival utan några riktiga bottennapp, det absolut sämsta ölet som jag provade var från Tyskland, Neuzeller Fritz Kartoffelbier. Bara namnet avslöjar att det inte var någon höjdare. Amager The Sinners Series Wrath blev jag inte heller imponerad av. Den kändes inte helt frisk.



Det blev till slut en hyfsat intensiv torsdag, på vägen tillbaka till hotellet blev det klassisk påfyllning av fett så att natten skulle överlevas. Nästa dag hägrade sedan Mikkellers nya ölfestival, Copenhagen Beer Celebration. Japp, ni gissar rätt, ett inlägg om det följer.....

Avslutningsvis några blandade bilder från torsdagen, samtliga barntillåtna.






För övrigt blir jag inte riktigt klok på nya blogger, fotona tycks hamna lite här och där, texten lever sitt egna lilla liv fast å andra sidan tillför det spänning i livet, eller inte....


1 kommentar:

Kristopher sa...

Verkar ha varit en trevlig festival även i år! Håller för övrigt med dig om alla jäkla single hop öl överallt, börjar bli trist.