måndag 23 april 2012

På ölfestival i Malmö

Vad vore livet utan ölfestivaler? I lördags flög Eddan, Eirik och jag ner till Malmö för att besöka ölfestivalen "Stora Öl - små bryggerier", en festival arrangerad av Föreningen Sveriges Oberoende Småbryggerier, inga stora drakar här inte! Biljetten kostade 150 spänn och då ingick ett provglas. På plats kunde man köpa dryckesbiljetter, 10 stycken sådana kostade 200. En kupong berättigade till 10 cl, fast i de flesta fallen fick i alla fall jag mer än så.

Innan vi begav oss till festivalen mötte vi Kristopher och hans polare Ola och sedan traskade vi gemensamt till Malmö Brygghus/Chokladfabriken som ligger i de centrala delarna av Malmö. 

Skebo Bruksbryggeri är ett bryggeri som jag "bevakar" lite extra, deras nya öl DualHop var en logisk start för mitt ölpimplande. 

Enligt bryggare Bengt är det inte alls omöjligt att ölet kommer att finnas hos bland annat Akkurat lite senare i vår. Ölet var snällt, inte extremt humligt men behagligt drickbart, så som de flesta ölen från Skebo brukar vara. Två humlesorter, Challenger och First Gold.

Jag tänker inte nämna alla 28 nya öl som jag provade på festivalen, men några är förstås värda lite extra uppmärksamhet. En av dem är Slottskällans nya öl, Zeven, vilket är en "Black Saison", troligtvis det första av det slaget i Sverige.


Den gav mersmak, balanserad med en trevlig ton av knäck, kryddor och jäst. Även en ok syrlighet. Det är fint med bryggerier som vågar prova nya grepp.

En inte alltför vågad gissning är att Oppigårds Summer Pale Ale kommer att sälja fint då den börjar säljas på Systembolaget i juni. Jag kommer i alla fall bidra med några köp.



Två för mig helt nya bryggerier var Helsingborgs bryggeri samt Lundabryggeriet. Jag passade på att prova fyra öl från bägge.


I ärlighetens namn blev jag inte alltför begeistrad av något av de åtta ölen, schysstast var nog trots allt Helsingborgs India Pale Ale. Jag gillade tonen av jordgubbar i det ölet. I lakritslagern kände jag inte särskilt mycket lakrits. Som alltid är det intressant med nya bryggerier och jag ser förstås fram emot att i framtiden prova andra öl från de bägge bryggerierna. På en ölfestival som den i lördags finns det möjlighet att växla några ord med de olika personerna som står bakom de olika bryggerierna, något som förstås är både kul och lärorikt. Hos Lundabryggeriet fick jag höra att de brygger ungefär 900 liter i veckan, hur många liter brygger Carlsberg per sekund?

Hos Närke Kulturbryggeri drack jag tre för mig nya öl, Närke Gransus, Hej! Jag heter Hampus samt Jontes Atgeir.


De två förstnämnda var verkligen udda. Gransus smakade precis som färska granskott. Hampus var inte riktigt av samma klass. Någon expert på hampa är jag inte men visst fanns det det i smaken. Jontes Atgeir var god, ganska snäll men smakrik och med en lång efterbeska. En eloge till ett bryggeri som verkligen vågar smaksätta öl med urgamla smaksättare. För övrigt drack jag festivalens bästa öl hos Närke, en gammal favorit Anders Göranssons bästa rököl. Det är verkligen ett rököl av högsta klass! Närke rules, annat kan man inte säga.

Jag visste att de inte hade så mycket av Konjaks! Stormaktsportern så jag valde att inte dricka det ölet så att andra som inte hade druckit det ölet tidigare skulle få chansen, snacka om att vara en gentleman av den gamla smått utrotningshotade stammen. Vad gör man inte för mänsklighetens bästa?



Som sagt det här med ölfestivaler är väldigt sympatiskt. Det är så härligt att bara flumma omkring och prova öl som man normalt har svårt att hitta. Att umgås med sköna lirare och träffa både bryggare, bloggare och vanliga dödliga. Ölkuponger borde införas även på SBWF i Nacka, det är verkligen smidigt att slippa behöva hålla på med kontanter.

Jag är kanonnöjd med besöket på ölfestivalen, visst finns det detaljer att slipa på som fler sköljställen för glasen, bättre möjligheter att dricka vatten samt bättre luft i lokalen. Men å andra sidan är det alltid varmt på ölfestivaler, bra då att det finns en massa öl att dricka. Återstår att se var nästa års festival hålls, för det blir väl en fortsättning?








2 kommentarer:

Kristopher sa...

Anders Göranssons var verkligen sagolikt bra!

Gyllenbock sa...

Jag visste att det var något som jag glömde bort, Lunnamellen! Tänk att man fortfarande gör sådana fatala misstag.