lördag 31 mars 2012

Ett sista inlägg om Bryssel



Visst är det alltid lite vemodigt att sätta sig på sin stol och flyga hem, men något som är bra är att det alltid kommer nya resor. Sitter som bäst på och funderar över sommaren och hösten, ser att SAS fortfarande har väldigt prisvärda biljetter till en rad destinationer. Tillbaka till Bryssel vill jag gärna eller varför inte till Amsterdam igen, Berlin? Dricka Altbier i Düsseldorf lockar också, jaja vi får se vad det kan tänkas bli.

Tillbaka till Bryssel och dess ölbutiker. Det är fascinerande att man kan bli mer eller mindre likgiltig då man traskar in i butiker som har minst 500 olika ölsorter, men lite av den känslan fick jag. Både Beer Planet och de Bier Tempel är stabila butiker men båda har sitt fokus på belgiska öl vilket förstås inte är så konstigt. Gillar man att ticka öl fanns det förstås en massa öl men så värst många rariteter fanns det inte. Det är inte riktigt bra att börja bli lite lätt bortskämd.




Öl från Cantillon är självklart bäst att köpa på plats direkt från bryggeriet, i butikerna var priserna det dubbla om inte mer. I helt vanliga matbutiker är priserna nästan skrattretande låga fast utbudet är inte spektakulärt. En stor flaska Lindemans Gueuze Cuvée René för lite drygt 3 EUR är väl rätt ok? Europas bästa ölbutik enligt mig är två, De Bierkoning i Amsterdam och så förstås Ølbutikken i Köpenhamn. Trevligaste servicen har Bierland i Hamburg.



Jag vet inte riktigt varför jag gillar Bryssel så mycket, förmodligen tack vare avsaknaden av "sevärdheter" vilka jag i de flesta fallen ändå bara blir besvikna på, finns förstås vissa undantag som Kinesiska muren. Bryssel är en promenadvänlig, lagom stor stad med ett digert utbud av trevliga restauranger, uteserveringar och så förstås ölställen.




På måndagen hade vi några timmar att slå ihjäl innan det var dags att ta taxin till flygplatsen, ett andra besök blev det till Cantillon för att köpa några glas. Till skillnad mot fredagen hade de nu Cantillon Zwanze 2011 på flaska i den lilla bardelen. Endast 14 EUR för en flaska, där snackar vi en riktig blunder att det inte blev ett köp, fanns helt enkelt ingen plats kvar i resväskan men ändå....sorgligare blir det ju mer jag tänker på det.



Resor kommer jag aldrig att tröttna på, nästa bokade utlandsresa är till Köpenhamn i maj men efter det är det tomt än så länge men känner jag mig själv rätt kommer det att korrigeras snart.

Inga kommentarer: