tisdag 7 februari 2012

Tre öl från Jädraås Bryggeri



Häromveckan råkade jag passera Nytorget Urban Deli. Ett sympatiskt ställe det är det, de säljer trekommafemmor, bland annat fanns det tre olika från Jädraås Bryggeri, ett för mig helt okänt bryggeri. Bryggeriet ligger i Ockelbotrakten och startade sin verksamhet 2011. Det är sällan som jag dricker trekommafemmor så jag visste inte riktigt vad som väntade.

Jag började med Jädraöl Bleke 3.5% vilket är en English Pale Ale.



I glaset hamnade ett öl med ett stort skum och livlig kolsyra. Doften och smaken var mild, frukt och aningar av jäst. Smaken var åt det sötare hållet. Kroppen var förstås tunn. Inte alls odrickbar eller så men heller ingen alltför minnesvärd historia.

2.5/5

Nästa öl var Jädraöl Vetefan 3.5%. Förövrigt ölrating nummer 1600.



Mild citrus, jättemycket kolsyra. Lite banan och hö. Riktigt smakrik veteöl för att vara 3.5%. En positiv överraskning, kan mycket väl tänka mig att dricka det ölet i sommar.

3.1/5

Sist men inte minst Jädraöl Stolt 3.5%, vilket är en Dry Stout.



En hel del rostad malt och mörk choklad i denna. Även kaffe och aningar av lakrits. Väldigt drickbar och smakrik för att vara 3,5%. Guinness, vad är det i en jämförelse? Lite av ett skämt vill jag påstå. Det bästa ölet av de tre.

3.5/5

Helt klar öl värda att prova, nu blir jag nyfiken på att prova de andra ölen från Jädraås Bryggeri.

Inga kommentarer: