tisdag 3 januari 2012

Helårsrapport 2011

2011 var det tredje året i rad som jag försökte hålla koll på antalet liter öl jag drack, hur många nya öl det blev samt hur mycket kalaset kostade. Den exakta mängden öl har en liten felmarginal, däremot har jag järnkoll på antalet nya öl liksom kostnaden. Börjar med 2009 och 2010 som en liten jämförelse.

Siffrorna för 2009 var dessa:

antal liter: 106,4
antal nya öl: 297
kostnad: 18055

Siffrorna för 2010:

antal liter: 156
antal nya öl: 525
kostnad: 23700

Så, då är det lite småspännande att se hur det såg ut 2011, detta har jag kommit fram till:

antal liter: 154
antal nya: 624
kostnad: 29382 (2448/månad)

Slutsatsen av det är att jag är på dekis vad gäller antalet liter öl, eller går det att öka? Antalet nya öl har ökat med nästan 100 stycken jämfört med 2010, ja där ser man. Kostnaden har också ökat med närmare 6000, något som jag inte blir överraskad av med tanke på att jobbsituationen ändrats under året och min inkomst ökat.

Torraste månaden 2011 var januari med 6,4 liter öl, blötast var oktober med närmare 21 liter. Att siffrorna blev höga för oktober är inte konstigt eftersom jag då var i USA liksom besökte SBWF i Nacka.

Billigaste månaden var också januari med 1339 kronor, dyrast var april med 4251. (då besöktes Köpenhamn vilket alltid innebär dyra inköp m.m)

Vilka var de fem godaste nya ölen under året?

Cigar City/Mikkeller Nielsbohrium 4.7/5
3 Fonteinen Hommage 4.6/5
AleSmith Speedway Stout 4.6/5
Cantillon Saint Lamvinus Unblended 4.6/5
Three Floyds Behemoth Barleywine 4.5/5

Fast godast av alla druckna öl var Nøgne Ø Dark Horizon First Edition. Finns det en flaska kvar på Mikkeller Bar så slår jag till igen, isåfall för tredje året i rad.

Årets sämsta öl?

De Dochter van de Korenaar Finesse 0.7/5
Leo Beer 1/5
Föroya Bjór Slupp Öl 1.2/5
Banks Beer (Barbados) 1.2/5
Sagres 1.3/5

Det blir favorit i repris 2012, var så säkra. Här finns det ingen tid att lugna ner sig.

6 kommentarer:

Eddan sa...

Om du ska öka antalet liter får du dricka upp allt som serveras. Inte alltid så kul men...

Eirik @ Basunen sa...

Ha ha visst är det kul med statistik - antal liter går ner medan priset går upp; börjar du bli en riktig "fineschmecker"?

Gyllenbock sa...

Eddan: det var inte många öl som hälldes ur förra året, 2-3 stycken kanske som smakade så illa att det inte var någon mening med att dricka upp dem.

Eirik: siffror kan man aldrig få nog av. :) Efter 2012 kan vi kanske dra slutsatsen om jag är en fineschmecker eller inte.

Jan sa...

Jag efterlyser lite grafer över årens konsumtion, gärna mängd kontra kvalitet :-)

Obalanserad sa...

Haha, rolig statistik för en gångs skull! Själv har jag nog bara koll på kostnader.. Men det vore intressant att börja ha koll på mängden också.

Du kanske ska utöka det och börja räkna kalorier och sånt? ;)

Gyllenbock sa...

Jan: grafer vore förstås intressant, men är inte riktigt med på hur man gör dem i bloggen. Förra året var nog kvaliteten väldigt hög, blir inte så lätt att slå. Precis som det ska vara.

Anton: nej, nej kalorier är farliga saker så de får inget utrymme här. :)