torsdag 19 januari 2012

Cantillon Reed Gueuze Pinot Noir, Cantillon 50°N-4°E, 3 Fonteinen Oude Geuze 1998 (50th Anniversary)

Lite besviken är jag att jag inte kan medverka på Bishops Arms Folkungagatans fyraårskalas idag. Börjar 06:00 imorgon så då går det inte att dricka en massa schysst öl ikväll. Istället får jag nöja mig med att berätta lite mer om lördagen, del ett handlade om Man in the Moons IPA-festival, denna del handlar om Akkurat och Bishops Arms, Vasagatan.

Besöket på Akkurat började med att jag bjöd grabbarna och mig själv på en Cantillon Reed Gueuze Pinot Noir. Egentligen var det onödigt att ens titta i listan, jag har länge vetat att det ölet vill jag dricka.



Cantillon Reed Gueuze Pinot Noir är ett unikt öl som togs fram till Akkurats 10-årsjubileum 2005. I grunden är det Cantillons vanliga gueuze, där det tillsatts Pinot Noir druvor.



Otroligt god öl som mer än väl motsvarade mina höga förväntningar. Ja ölet var så gott att det lätt skulle kunna klava in bland ett av dem som jag skulle kunna dricka varje dag resten av mitt liv utan tröttna. Ölet var väldigt, väldigt syrligt och elegant. Druvorna fanns definitivt där som en extra touch till det hela. Satan i gatan! Helt klart vill jag dricka ölet igen, igen och igen! 4.6/5



Egentligen hade varit tillräckligt så för att kvällen skulle bli mer än minnesvärd, men vi ville ha mer. Varför inte en till Cantillon? Cantillon 50°N-4°E har legat i två år i 15 år gamla konjaksfat, buteljerad 2007.



Cantillon 50°N-4°E var också den riktigt bra, men inte lika elegant och framförallt inte lika syrlig som Reed Gueuze Pinot Noir. Torr med gräs, lite citrus och gröna äpplen. Fatlagringen kändes av, det fanns en "konjakssötma".

Efter de två ovanstående ölen kände vi att det vore fint med något svartare, i öllistan bland de svarta ölen fanns HeBrew Miraculous Jewbelation Eighth Anniversary Ale. Helt klart en liten miss att beställa in det ölet då det är en American Strong Ale och inte en mörk, tung Imperial Stout som vi trodde. Den missen fick vi helt enkelt ta. Ölet var inte dåligt men det var inte riktigt vad vi var ute efter.



Vid det här laget hade Anna och Silenzi anslutit till oss och efter ett tag gick Silenzi fram till baren och beställde in en flaska 3 Fonteinen Oude Geuze 1998 (50th Anniversary). Även det ett öl som jag länge velat prova. Ölet togs fram 1998 då Drie Fonteinen fyllde 50 år.



Väldigt, väldigt snygg öl även det, riktigt bra! Mycket elegant med lite av varje. Riktigt bra syrlighet och fruktighet. Tänk att ha några flaskor hemma, hur vackert vore inte det?



Efter två magnifika och lambics och en riktigt bra skulle man kunna tro att kvällen var över men på hemvägen stannade vi till på Bishops Arms Vasagatan för ytterligare ett par öl.

Nøgne Ø Holy Smoke var öl nummer 40 från Nøgne Ø för min del, detsamma gällde även för Eirik. Snacka om tajming!



Stabil rököl, med de klassiska inslagen av rök, skinka, korv och trä. Inte riktigt lika bra som de bästa tyska rökölen men väl värd att prova om tillfället gives. Betyget drogs ner en aning av munkänslan som var tämligen tunn.

Kvällens absolut sista öl blev Mikkeller 19. Med 19 menas 10 olika humlesorter som ölet består av. Allt från Simcoe till Williamette.



Riktigt skön öl som man inte kan låta bli att garva åt. Extrem men ändå rumsren. Hade varit skoj att prova ölet på fat.

Sammanfattningsvis en lördag som jag kommer att minnas länge. Kanske är det smått löjligt att bli rörd av öl men så är det. Folk som inte druckit riktigt bra lambic kan man inte annat än tycka synd om, alla borde få äran att prova.

2 kommentarer:

Weine sa...

Många fina spontanjästa där. Ni har väl snart gått igenom vintage-listan kan jag tänka.

Gyllenbock sa...

Verkligen fina öl. Finns någon enstaka rackare kvar i listan, men nu är det bara att börja om. :) De rara ölen tröttnar jag aldrig på.