söndag 18 december 2011

Julölsprovning på en måndag

I måndags var det dags att börja dricka några av årets julöl. Basunen, Eddan och Silenzi var på plats. Vi provade 10 olika julöl, varav sex finns på Systembolaget just nu.

Innan vi började med julölen bjussade jag herrarna på en Boulevard Double Wide IPA, flaskan köptes i Chicago för några månader sedan.



En god och relativt snäll och balanserad DIPA. Hade vissa "jordiga" drag som kanske störde en del men i det stora hela en öl väl värd att prova om tillfället ges.

Kvällens första julöl blev Abita Christmas Ale. Inte en usel öl men lite väl tunn och intetsägande tyckte jag. Lite bröd, frukt och spår av metall.

Nästa öl var desto godare och betydligt mer smakrikt, Mikkeller Santas Little Helper 2011.



Riktigt bra öl som jag lär köpa några flaskor av för att spara till nästa säsong. Gillar man lakrits med mera så har man hittat rätt.



S:t Eriks God Jul Barley Wine var ok, det fanns något i ölet som var lite störande, annars en helt ok öl.

Efter dessa drack vi Gouden Carolus Noël, Spendrups Pistonhead Chimney Sweeper innan det var dags att plocka fram en Nils Oscar Julöl anno 2004. Till den åts en hemmagjord vaniljpannacotta med lite rårörda, egenplockade lingon och pepparkakssmulor. Inte så dumt om jag får säga det själv.



Nils Oscar Julöl 2004 kändes oväntat "frisk" känsla, fast onekligen var ölet lite lätt ålderdomligt och vinöst, en pigg pensionär kanske man kan säga? I både doften och smaken fanns det bär, kola och kryddor. Allt i en bra balans. Undrar hur ölet var för säg tre år sedan?

En till julöl, Sigtuna Midvinterblot, blev det innan det var dags att ta en kortare paus från just julölen.



Det visade sig vara en stabil öl, väldigt mycket lakrits i både doft och smak. Inte alltför söt, alkoholen var fint undangömd. Avslutningen var torr.

Då man provar en del öl under samma kväll är det aldrig fel att bryta av med en syrligare och friskare öl så att smaklökarna får lite "tröst". New Belgium La Folie fick det bli.



Stabil rackare vill jag hävda. Fina drag av bär, särskilt jordgubbar. En angenäm syrlighet och inslag av trä och äpplen. Tycker att ölet påminde en del om Rodenbach.

Nästa julöl hittade jag i Chicago, Mikkeller Ris a la M’ale årgång 2010.



Onekligen en speciell öl, en hel del parfym, lite körsbär, trä, kola och mandel. Inte sådär vansinnigt söt som jag förväntade mig att ölet skulle vara. Helt klart drickbar men en hel flaska på egen hand hade jag snällt tackat nej till.

Nästa julöl köpte Basunen i Norge för ett par veckor sedan, Aass Juleøl Premium. Alkoholen kändes en del, ölet var inte helt balanserad. Söt med malt, kola och något som påminde om "papp".



Kvällens sista julöl blev en flaska Fantôme de Noël 2010.



God men inte suverän. Frisk med mycket kolsyra, en rätt skön syrlighet samt mycket frukt.

Som sängfösare bjöds grabbarna på Stone Belgo Anise Imperial Russian Stout. Här snackar vi om väldigt mycket lakrits i både doft och smak. God öl men som inte är i närheten av Stone Imperial Russian Stout. När hittar den till Systembolaget igen?

Som sista dryck för kvällen plockade jag fram en flaska Kvass som jag köpte i Sankt Petersburg i somras. Kvass är en populär dryck i Ryssland som påminner om svagdricka. Kvass görs på mörkt bröd som får jäsa. Den som vi drack var sannerligen inte god men det är skönt att äntligen ha blivit av med flaskan som stått i kylen i fem månader.



Slutställningen i julölsprovningen, i vanlig ordning gav vi betyg 0-5 med möjlighet till halva poäng:

Sigtuna Midvinterblot 14,5
Gouden Carolus Noël 13,5
Mikkeller Santas Little Helper 2011 13,5 (min favorit)
Nils Oscar Julöl 2004 12,5
Fantôme de Noël 2010 12,5
Mikkeller Ris a la M’ale (2010) 11
S:t Eriks God Jul Barley Wine 11
Abita Christmas Ale 8
Aass Juleøl Premium 8
Spendrups Pistonhead Chimney Sweeper 6


3 kommentarer:

Kristopher sa...

Ser onekligen trevligt ut! Har en Ris a la M'ale jag måste få i mig snart, är riktigt sugen på den.. Och Fantômen såg spännande ut!

Gyllenbock sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Gyllenbock sa...

Kristopher: jadå, det var en skön kväll. Fantomen var helt ok, men inte riktigt så bra som jag hade hoppats på.