fredag 2 december 2011

Gårdagens köp

Igår släpptes det som bekant nya öl på Systembolaget, eftersom jag jobbade klockan 10:00 hade jag ingen möjlighet att köa utanför butiken, däremot slank jag in kring 16:00, då var det lugnt. Alla de öl som jag var intresserad av fanns dessutom kvar, det var ju bra det.



Brewdog Mikkeller I Hardcore You blev det några flaskor av, ölet tycks vara riktigt bra. (återstår att se).

Mikkeller Spontancassis gillade jag i söndags, ett par flaskor till gör ingen skada i förrådet.

Mikkeller Fra Til, en stabil porter brukar det vara så hoppas även på denna.

Mikkeller Wet Hop Kellerbier, låter intressant med en Kellerbier från Mikkeller Onekligen en ölstil som inte ofta syns till.

Old Mephisto Barleywine tyckte jag mycket om på SBWF, ett givet köp!

Smoked Baltic Porter, om inte annat så låter det gott, vi får se.

Stone Belgo Anise Imperial Stout, hit or miss? Jag vet inte ärligt talat.

Brewdog Winter Porter är säkert drickbar, om inte så gör det ingenting då flaskan var billig.

Fullers Vintage Ale, har årgång 08, 09, 10 så ett givet köp. Dags för en vertikalprovning nästa år kanske? Hav tålamod!

Får se om det blir något mer besök på Systembolaget i år, det återstår att se. Kanske kan det bli några ytterligare julöl, nu är det december så det är dags att börja dricka några sådana också.

Efter Systembolaget gick jag till närbelägna Blasieholmens Akvarium och Restaurang med syftet att dricka Skebo B.A.R. Traditional Ale som är ett öl unikt bryggt för det stället.



På senare tid har jag bara provat real ales från Skebo så denna smakade förstås annorlunda. Gräsig med fruktiga inslag, bra balanserad där humlen ändå hade övertaget. Lättdrucken och bra uppfriskande. God och enkel öl helt enkelt.

Någon mat blev det inte på Blasieholmens Akvarium och Restaurang, däremot på Wedholms Fisk tillsammans med direktör Fettisov. Den grillade piggvaren måste verkligen vara den godaste fisken som man kan äta i Stockholm i december, nådens år 2011. Helt makalöst god, äkta kärlek på tallriken.

2 kommentarer:

fajanen sa...

Ingen Belgo Yeti? Tyckte Stone Anis var grym. Extremt mycket anis.

Gyllenbock sa...

fajenen: hoppade över den varianten på Yeti, god men inte briljant så något återköp blev det icke. Uj, mycket anis, får se vad smaklökarna säger om det?